Sabtu, 5 Mac 2011

R&D goldforest

Hasil kajian GoldForest ini berusia 7 bulan dari tempoh inoculation Allergic Strain-Stress. Keadah terbaru di lakukan bagi penghasilan teras berkualiti, teras akan diperolehi dari pangkal, batang , dahan hingga ranting.
Penemuan Teknologi Inoculation ini Merupakan satu satu pertemuan  dinanti-nantikan oleh para pengusaha perladangan gaharu di Malaysia serta Asia tenggara. 
 
Teknologi untuk semua pengusaha
Teknologi ini dapat memendekkan jangka masa pulangan pelaburan perladangan gaharu diantara 5 – 7 tahun sahaja. Pokok gaharu yang berukuranlilit 40cm serta berusia 3 ½ - 4 tahun, teknologi ini sudah boleh dilakukan. Untuk penghasilan teras berkualiti dan nilai yang tinggi di pasaran, adalah amat sesuai pengusaha melakukan inoculation pada pokok berusia 7 –10 tahun.
 
 
Percaya kah anda ,inoculation dapat menghasilkan teras tempoh 2 tahun..?
 
 
 
 
 
 
Teknik penghasilan teras gaharu secara rawatan telah lama dijalankan di negara-negara di Asia Tenggara…? Sudah tentu anda mengatakan ianya tak mungkin terhasil.. Dan tiada pernah kerdengaran serta melihat hasilnya..!! Itu lah jawapan yang selalu kami dengari. 
 
Dan bagi kami, ianya tiada mustahir, sekiranya rawatan Teknik inoculation mengikut faktor yang betul, ditambah pula berkesanan cecair bacteria  pengalak resin yang di guna pakai Kami telah berjaya menghasilkan teras gaharu melalui inoculation

Kejayaan serta kenyakinan projek teknologi inoculation ini di sokong, apabila kajian terperinci dijalankan oleh University of Mannisota mendapati pokok gaharu, daripada spesis terpilih boleh di tanam serta di rawat untuk penghasilan teras gaharu dalan kuantiti yang banyak dan bermutu tinggi dalam tempoh masa 10 kali lebih singkat daripada penghasilan gaharu secara semula jadi.
Walaupun pelbagai teknik serta pelbagai keadah inoculation di lakukan pada pokok spesis gaharu ini, tujuannya adalah sama, hanya untuk penghasilan teras berkualiti dan bermutu.
 
 
 

1 ulasan:

  1. This tree was wounded and treated in ogos 2010 and cut during the conference field trip ( 7 months later ). A relatively large area of dark resinous wood can be seen within the tree. The highest concentrations of resin occur at the edges of the dark zone.

    BalasPadam