Isnin, 14 Mac 2011

ladang gaharu

Kelompok Genus Aquilaria merupakan spesis pokok bijak,dapat menghasilkan teras *Damar resin atau minyak yang termahal dipasaran antarabangsa. Spesis liar ini hidup subur di hutan belantara asia tenggara, Ianya Di wartakan sebagai spesis bawah kawalan kerajaan. Untuk menghalang kepupusan serta acaman, ideal bernas dari pihak Karajaan mengalakkan penanaman spesis ini sebagai perladangan secara meluas di Malaysia. Penanaman ,kajian dan penghasilan teras dari pokok ini telah lama dijalankan di negara-negara asia Tenggara lain Termasuk negara Malaysia. ( di malaysia kajian giat dilakukan oleh syarikat swasta dan orang persendirian ). Di Malaysia kajian penghasilan teras dilakukan pada Spesis Depu * Karas nama saintifiknya Malaccansis Lamk. Iaitu spesis hutan yang tumbuh liar, yang banyak terdapat di pinggiran kampung, kebun serta ladang getah.
 Ladang gaharu spesis dari Thailand dan Indochina.
 
 Ladang gaharu spesis tempatan Aquilaria Malaccensis
 
Ladang Gaharu spesis Aquilaria Crassna
 
nQUANG NAM — Farmers in the Tien Phuoc District of the central coastal province of Quang Nam are looking forward to improved fortunes, due to a shift in traditional farming methods.The hope for prosperity will be achieved through the exploitation of tram huong (or eaglewood) from gio (aquilaria crassna) trees planted in their own gardens The gio tree is believed to create the famous eaglewood by producing a kind of resin that collects in hollon in the trunk. 
 
Syarikat eaglewood terkenal di Vetnam mengatakan, spesis A.Agallocha Roxb merupakan spesis gaharu yang paling memdapat tempat dengan nilai komersil yang paling tinggi dengan kelas minyak yang terbaik dikalangan spesisnya yang lain.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan