Khamis, 10 Mac 2011

inoculation allergic injections strain-stress

Inoculation Allergic Injections – Stress sedang di lakukan pada pokok Gaharu tumbuh liar untuk penghasilan Teras. 
Walaupun pelbagai teknik serta pelbagai keadah inoculation di lakukan pada pokok spesis gaharu ini, tujuannya adalah sama, hanya untuk penghasilan teras berkualiti dan bermutu.
 
Ia dilakukan mengikut ukuranlilit pokok,Tebukan sampai ke Carbon ( c15-c15 ), Tebukan juga Berperanan membuat pokok menjadi Stress. Jarak tebukan  penting bagi penghasilan teras, serta aliran cecair bacteria pengalak resin bersambung Sambung membawa cecair keseluruhan tisu pokok.Untuk menghalang kesan tebukan ini rosak *buruk.
 
Teknik lain pula di cipta, ianya bertindak menampal Lubang tebukan, bahan penampal ini bertahan selama 3 tahun, tanpa ada kesan kerosakan pada lubang tebukan.  Setiap tebukan tiada mengenai carbon pokok, Keputusan penghasilan teras akan gagal. Kerana Carbon akan menyerap cecair pengalak resin, ianya juga yang membawa cecair tersebut keseluruhan pokok.Tebukan  dilakukan juga merupakan faktor Pokok gaharu menjadi stress , dengan tersendiri resin,damar atau minyak berkumpul bagi menyembuh kesan tebukan.
 Contoh Inoculation tanpa penampal. Ianya kekal berlubang, menjadi kerosakkan kekal.
Contoh Inoculation menggunakan penampal, tiada kerosakkan kelihatan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan