Jumaat, 4 Mac 2011

Bahan-bahan berasaskan gaharu

 Gaharu Oil
Minyak dari pokok gaharu, ianya berkualiti tinggi dan termahal dari spesis aroma lain, Kerana aromanya bertahan lama. Dari sebatang pokok gaharu ianya dapat di komersilkan atau boleh di proses:-

Pucuk gaharu * dijadikan Teh gaharu serta minuman herba. ( Di Negara-negara Taiwan,Korea, Thailand,China serta Jepun ). Minyak Gaharu ( pemprosesan di jalankan seluruh negara di Asia Tenggara ). Thailand serta Malaysia sudah komersilkan bahan-bahan yang diperolehi dari pokok gaharu. ( Sabun,Kosmetik serta teh ).Para-para pakar perubatan pula giat menghasilkan ubat-ubatan yang di perolehi dari pokok ini.

Manakala penduduk di asia barat pula. Sudah menjadi adat resam budaya mereka, membakar teras gaharu sebagai pewangi rumah. Teras gaharu juga sudah menjadi kebanggaan pada kaum mereka, sekiranya mereka memiliki teras gaharu yang tercantik nilai harga yang mahal. Ianya  lambang status darjah serta menunjukkan kemewahan yang mereka miliki.
           
Penduduk Asia tenggara pula, Pokok gaharu di gunakan untuk perubatan tradisional. Pucuk nya di jadikan minuman pemulihan urat sarat dan pelbagainya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan