Jumaat, 8 Jun 2012

Gaharu ..Kedekut Biar Bertempat ..?


Setelah satu catatan baru blog di up,  setiap waktu terfikir topic catatan bagaimana yang harus di susuri sebagai maklumat untuk para para peminat gaharu yang baru memceburi bidang ini. Setiap topic yang di terbikkan seboleh boleh memberi sumber menafaat, boleh dijadikan tauladan atau paduan serta sebagai ilmu yang boleh dikongsi bersama agar boleh dianggap satu pelajaran. Ilmu adalah sedekah yang wajip di dedahkan, di panjang panjangkan dan diperturunkan kepada yang berminat, sebagai mewarisi dan akan di usahakan sebaik baiknya.
Ilmu baik yang kita miliki akan bertambah dari masa kesemasa, sekiranya kita tiada sayang untuk di sedekahkan, ilmu yang ada pada diri kita tiada akan berkembang, erti kata tidak berada di tahaf yang sama. Tetapi, bukan semua pengiat gaharu berfikir sebergini, ada yang ego, sombong, berjanji buat buat terlupa.  lupa diri dan sifat kedekut bahkil terus kekal di hati mereka. Mungkin agaknya mereka terlupa, segala ilmu yang dimiliki bukan berbentuk kekal. Setelah kita mati, semuanya lenyap, tetapi bila di sedekahkan, ianya kekal berpanjangan pahala yang di anugerahkan Allah, selagi ilmu yang di sedekahkan di gunapakai. Mana yang besar nilainya, antara duit dan ilmu yang di sedekah ?.

“ oh .. hebatnya dia , sudah berjaya ..”  Bukan bergini caranya kita menilai kermampuan seseorang ketika mereka berada didalam kemewahan. Kita wajip pandang ke belakang keadaan mereka sebelum ini, bagaimana keadaan mereka dari golongan kaya raya atau dari golongan miskin. Bagaimana mereka perolehi harta kerkayaan, bagaimana mereka usahakan dan di mana mereka timba ilmu sehingga mereka mencapai impian mereka. Itu lah cara saya bermula dibidang usahawan gaharu.  seperti yang saya catatkan di blog Gold-Forest.blogspot.com, tetapi ,saya bermula dengan angka zero.
Yang paling menjadi asas di bidang ini, minat, usaha,kerberanian dan ingin mengetahui, cita cita untuk mencapai kekayaan itu terletak nombor dua, kita harus menghadapi cabaran, dugaan yang tanpa kita sedari , hari kehari setelah kaki kita mula menglangkah di bidang kergaharuan. Sekali kita jatuh dibidang ini, jarang jarang ada yang mampu bangkit, kerana di sebabkan kos yang di keluar terlalu tinggi. Jika kita menjadi terlampau ghairah di ketika percubaan yang pertama, semakin pantas kita terlingkup.. inilah yang pasti terjadi dibidang ini, kecuali di dada penuh dengan ilmu kergaharuan.
Dimana saya perolehi ilmu kergaharuan sehingga mampu mencipta vaksin sendiri  ?. Bagi saya satu soalan yang terbaik, sekiranya di ajukan oleh peminat gaharu. Saya dibesarkan dalam suasana kampung berhampiran banjaran bukit, dari kecil lagi saya terdedah, mengenal terlebih dekat satu spesis gaharu liar iaitu Depu, atau Karas atau gaharu, nama sainstifiknya Aquilaria Malaccensis lamk. Dan ada kelebihan yang Allah anugerahkan pada diri saya, sifat kerberanian, suka menjelajah hutan seorang diri  dan memburu, bagi saya suasana hutan seperti sebati dengan jiwa saya.
Untuk mencipta vaksin, bukan perkara mudah seperti yang di jangka, kajian wajip di lakukan bertahun tahun, Sewaktu permulaan mencari formula cipta vaksin, ada yang berkata .. “ dah gila agaknya dia tu, orang tak pernah buat, dia nak buat..”. Usah peduli apa orang nak kata, kita kena fikir impian kita , pekakkan telinga sekiranya kita mahu berjaya dibidang ini, masyarakat bebas nak kata apa yang mereka fikirkan, sebab mereka tiada tahu apa apa tujuan kita., mereka cuma mata , cuma menilai dari pandangan mata, bukan dari impian dan dari keringinan seperti kita.

Untuk memperolehi Ilmu di bidang ini, amat sukar, ilmuan ini tiada di kembangkan, tiada yang mampu memberi tunjuk ajar. Jika dibandingkan jumlah peratusan di memiliki ilmu ini, di satu Daerah cuma 0.2 peratus, kermungkinan tidak sampai dari 0.2 peratus. Mengikut bancian kami, dalam sebuah dearah, satu orang pun tiada tahu, tiada mengenal bagaimana kah rupa nya yang di katakan  gaharu. Tak hairan lah, mengapa ada yang tak percaya, gaharu dapat di hasilkan melalui rawatan, tetapi 100 peratus mempercayai gaharu berharga.

 Bila teknik Inokulan merebak, era gaharu teknologi bermula, ramai peminat gaharu muda, mula bergiat, seluruh desa di serang, mencari pokok pokok gaharu untuk di inokulan. Pelbagai kerenah yang di lihat, dari jauh dah dapat di agak, apa tujuan mereka masuk kampung, padahal pokok gaharu pun tak kenal, tapi lagak, gaya dan di baju tetap ada lebel “ PAKAR GAHARU “. Bila ditanya soalan tentang gaharu, bukan ilmu yang di bagitahu, tetapi semuanya dari andaian sempit, fikiran dengan mengunakan logic sendiri. Berginilah jadinya, sekiranya ilmu untuk melakukan sesuatu tiada penuh di dada, kita mudah menjadi ego di sebabkan kerbodohan kita sendiri.

Kersilapan pada diri kita sendiri, yang tua kita lupa, tinggalkan , memandang sebelah mata dan tak dipedulikan, padahal pada diri mereka segunung ilmu yang diwaris dari turun menurun. Kita pandang kebelakang sekali lagi , “ Maka datang lah, orang orang darat yang membekalkan gaharu kepada pedagang dagang Arab “ saya petik dari tulisan Musyi Abdullah. Cuma jauhari mengenal manikam, ini lah sebab utama, kami di Gold-Forest R&D Gaharu menjelajah seluruh pelusuk Negeri Kelantan, tujuan mencari  untuk memperolehi ilmu kergaharuan dari hunter hunter gaharu berpengelaman.

Semakin banyak ilmu yang baru kita pelajari, kita akan terasa rendah diri, betapa bodoh nya kita, rupa rupa nya terlalu banyak lagi yang kita tiada memperolehi  Ilmu. Dan mengapa harus menjadi ego, kerana mempunyai cuma sedikit ilmu..? Jika silaturrahim di jalirkan dengan para para hunter gaharu veteran ini, bermula lah era baru pada kajian kita tentang gaharu, ini untungnya jika ada sifat rendah diri, tiada siapa siapa yang kedekut untuk ajari ilmu ini.
Tetapi yang didapati sekarang ini, tahu cuma sedikit, tapi perasan nya yang lebih, dia  lah pandai, bijak serta tersohor di bidang kergaharuan.  Nak bagitahu cuma sedikit, bagaikan seperti ada emas berada di dalam mulut. Lebih lagi lah kalau di minta sama sama kongsi pengelaman, awal lagi, “ sorry ., bz sangat..”. padahal ada masa berjam jam dok lepak di kedai kopi, dok cerita kisah kisah bab dia cap tersohor. Adakah ilmuan kergaharuan boleh di bawa ke mati, ilmu ilmu berselerak di atas perkuburan.. adakah ilmu ilmu itu dapat membantu azab, jika tiada di sedekah..?

Kita kedekut biar bertempat, ada ketika nya dan ada perkara yang tiada boleh disedekahkan, setakat ilmu menanam, ilmu pengurusan, teknik inokulan itu tiada masalah, yang menjadi periuk nasi kita, tu tetap kena peliihara, orang pun sedar, perkara itu bukan senang kita perolehi. Bila kita perolehi sesuatu ilmu, jangan pula kita kedekut, salurkan lah pada orang lain pula, biar ianya sama sama dapat menafaat, sama berjaya di bidang kergaharuan. TQ.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan