Sabtu, 25 Jun 2016

GAHARU MICROLOGI… Sandalwood (Cendana)



Catatan berbentuk artikel terakhir bulan ini, artikel mengenai spesis gaharu, cacatan mengisi masa luang di bulan ramadham al’mulbarak ini, ketuk keyboard ketika menanti waktu berbuka dan sambung sambil menanti mata mengantuk kembali dari solat terawih. Semakin fikiran di isi ilmu, semakin bertambah bodoh rasanya, ia lah, masih banyak lagi spesis-spesis gaharu yang kita tidak kenali. Sandalwood atau cendana ini, kalau dikira pada nilainya, harganya terlalu rendah jika di bandingkan dengan spesis-spesis gaharu yang sentiasa di buru oleh para-para peminat pencium aroma.


Walaupun nilaiannya agak murah, tetapi, aromanya sentiasa mendapat permintaan tinggi dikalangan pemcium aroma, kemungkinannya, jalan pintas untuk perolehi atau memiliki aromanya berharga murah dan khasiatnya ini sandalwood ianya diminati. Kali ini kita sama-sama, menerokai secara ringkas habitat asalnya, kergunaannya dan sector permukaan bumi bagaimana ianya boleh hidup subur dan mampu menghasilkan pembentukan oleoresin secara semulajadi. Kikikiki.. kalau ada yang berminat tanam secara perladangan, ianya boleh dianggap satu percubaan yang terbaik.


Sandalwoods bersaiz sederhana hemiparasitic pokok, dan sebahagian daripada keluarga botani yang sama seperti Eropah mistletoe . Ahli penting dari kumpulan ini adalah cendana India (album Santalum) dan cendana Australia (Santalum spicatum); orang lain dalam genus juga mempunyai kayu wangi. Ini terdapat di India, Nepal, Bangladesh, Pakistan, Sri Lanka, Australia, Malaysia, Indonesia, Hawaii, dan lain-lain Kepulauan Pasifik

S. album adalah spesies yang terancam berasal dari India Selatan, dan tumbuh di Ghats Barat dan beberapa banjaran gunung yang lain seperti Kalrayan dan Shevaroy Hills . Walaupun pokok gaharu di India, Pakistan dan Nepal adalah milik kerajaan dan menuai mereka dikawal, banyak pokok-pokok secara haram ditebang. Harga minyak gaharu telah meningkat kepada $ 2,000 setiap kg baru-baru ini. 


Red Sanders adalah endemik di banjaran bukit Seshachalam, Veliganda, Lankamala dan Palakonda, diedarkan di daerah Kadapa , Chittoor , dan Kurnool dalam Rayalaseema rantau dan bahagian Nellore dan Prakasam di Andhra Pradesh, Mysore wilayah Karnataka (dahulunya Mysore), dan hutan marayoor di Kerala, selatan India , adalah berkualiti tinggi. New ladang telah diwujudkan dengan bantuan antarabangsa dalam Tamil Nadu untuk eksploitasi ekonomi. Dalam Kununurra di Australia Barat, cendana India ditanam secara besar-besaran. 

S. ellipticum , S. freycinetianum , dan S. paniculatum , yang Hawaiian cendana ('iliahi), telah juga digunakan dan dianggap berkualiti tinggi. Ketiga-tiga spesies telah dieksploitasi antara 1790 dan 1825 sebelum bekalan pokok berlari keluar (spesis keempat, S. haleakalae , berlaku hanya di kawasan subalpin dan tidak pernah dieksport). Walaupun S. freycinetianum dan S. paniculatum yang agak biasa hari ini, mereka tidak mendapat semula bekas kelimpahan atau saiz mereka, dan S. ellipticum masih jarang berlaku.

S.spicatum digunakan oleh aromatherapists dan perfumers. Kepekatan yang berbeza dengan ketara dari spesies Santalum lain. Dalam tahun 1840-an, gaharu adalah sumber pendapatan eksport terbesar di Australia Barat. Minyak telah suling buat kali pertama pada tahun 1875, dan pada awal abad ke-20, pengeluaran minyak gaharu Australia adalah terputus-putus. Walau bagaimanapun, pada akhir 1990-an, Western minyak gaharu Australia menikmati kebangkitan semula dan pada tahun 2009 telah memuncak pada lebih 20,000 kg (44,000 lb) bagi setiap tahun - lebih yang pergi kepada industri minyak wangi di Eropah. Walaupun pengeluaran keseluruhan telah menurun, pada tahun 2011 peratusan besar pengeluarannya menuju ke industri tembakau mengunyah di India bersama cendana India - pasaran tembakau mengunyah menjadi pasaran terbesar untuk kedua-dua minyak pada tahun 2012. 

  • Spesies lain: Komersial, pelbagai spesies lain, yang bukan kepunyaan Santalum spesies, juga digunakan sebagai santalinus cendana Pterocarpus, Telugu:- (raktachandanamu), Malayala (raktachandhanam), Tamil (ciwappuchchandanam), merah sanders, atau cendana merah, ialah satu spesies Pterocarpus berasal dari India. 

Pelbagai tumbuh-tumbuhan yang tidak berkaitan dengan kayu sama wangi atau minyak termasuk:
  • Pokok Saga Daun Tumpul - pokok gaharu, merah atau cendana merah palsu
  • Baphia nitida - camwood, juga dikenali sebagai gaharu Afrika
  • Eremophila mitchellii - cendana; cendana palsu (juga sandalbox)
  • Myoporum platycarpum - cendana; cendana palsu
  • Myoporum sandwicense - anak haram gaharu, cendana palsu
  • Osyris lanceolata - cendana Afrika
  • Osyris tenuifolia - cendana Afrika Timur 

Pengeluaran.
Menghasilkan gaharu bernilai komersial dengan tahap minyak wangi memerlukan pokok Santalum untuk menjadi sekurang-kurangnya 15 tahun (S. album) usia di mana mereka akan dituai di Australia Barat - hasil, kualiti dan jumlah masih perlu difahami dengan jelas . Australia mungkin akan menjadi pengeluar terbesar S. album pada 2018, majoriti berkembang di sekitar Kununurra , Australia Barat. cendana Australia Barat juga ditanam di ladang-ladang di kawasan tradisional yang semakin berkembang di timur Wheatbelt Perth, di mana lebih daripada 15,000 ha (37,000 ekar) adalah di ladang-ladang. Pada masa ini, gaharu Australia Western hanyalah liar dituai dan boleh mencapai ke atas sebanyak AU $ 16,000 satu tan, yang telah mencetuskan perdagangan haram berkembang spekulasi bernilai AU $ 2.5 juta pada tahun 2012.

Sandalwood adalah mahal berbanding dengan lain-lain jenis hutan, oleh itu, untuk memaksimumkan keuntungan, gaharu dituai dengan mengeluarkan keseluruhan pokok dan bukannya menggergaji ke bawah pada batang berhampiran dengan tanah peringkat. Dengan cara ini kayu daripada tunggul dan akar, yang mempunyai tahap yang tinggi minyak cendana, juga boleh diproses dan dijual.

Adakah gaharu lebih berharga daripada cendana?

Gaharu, seperti cendana, mempunyai sejarah sejak ribuan tahun dan menikmati kedudukan berasaskan nilai. Walaupun terdapat sedikit perbezaan dalam penggunaan mereka, dalam pasaran semasa, gaharu adalah empat kali ganda lebih mahal daripada cendana.

Boleh gaharu dapat rebus seperti cendana?

pokok gaharu boleh rebus dengan mudah kerana identiti dan bau/bau yang akan hadir di pokok itu matang Walau bagaimanapun, ia tidak mudah untuk direbus gaharu kerana bahan kayu yang diperolehi dari pokok yang matang perlu diproses untuk mendapatkan aromatik minyak gaharu. Menjadikan ia sukar bagi pemburu haram untuk mencuri hasil. Selain itu, sejak kemudahan berada di tempat untuk peniaga-peniaga tempatan dan antarabangsa untuk membeli gaharu secara langsung dari syarikat itu, tidak ada ruang untuk untuk pemasaran individu.

Sandalwood sebahagian daripada budaya dan warisan India. Ia adalah lambang kecemerlangan, memberi wangian walaupun untuk ace yang luka itu. Sandalwood yang disebut dalam salah satu bahagian tertua kesusasteraan India, Ramayana (sekitar 2000 SM). Sandalwood mempunyai hampir lima belas nama yang berbeza dalam pelbagai bahasa India. 

Sandalwood adalah pokok malar hijau yang biasanya tumbuh di kering, hutan daun luruh. Ia boleh membesar dengan ketinggian 20 m dan mendapatkan lilitan 1.5m. Ia hidup subur dalam keadaan hujan sebanyak 500-2000 mm dan pada ketinggian 650-1200m. Sandalwood mampu berkembang di pelbagai jenis tanah seperti tanah liat, pasir, tanah merah, dan gembur. Walaupun tanah yang sangat miskin atau berbatu boleh menyokong cendana. tumbuhan Ditubuhkan mula berbuah dan menjana semula secara semula jadi.

Menarik Fakta Sandalwood:
Sandalwood boleh mencapai 33-66 kaki. Sandalwood adalah semi-parasit. Ini bermakna bahawa gaharu boleh hidup dengan sendiri, tetapi ia lebih suka untuk "mencuri" nutrien dari akar tumbuhan berdekatan dengan menggunakan struktur seperti tiub (akar diubahsuai) dipanggil haustoria. Dengan berbuat demikian, gaharu ekzos sumber tumbuhan semulajadi dan menghalang pertumbuhan normal. 
 
Sandalwood mempunyai besar, daun keras, yang menyerupai daun laurel. Sandalwood menghasilkan bunga merah dengan 4 kelopak. Bunga disusun dalam kelompok pada akhir cawangan. Ia mengandungi kedua-dua jenis organ pembiakan (bunga sempurna). bunga Sandalwood sepanjang tahun. Flowers menarik lebah madu dan semut, yang bertanggungjawab untuk pendebungaan tumbuh-tumbuhan ini. Buah gaharu adalah bulat berbentuk dan pea bersaiz. Ia mengandungi satu biji hitam. 

Sandalwood terkenal dengan bau yang indah. Keamatan bau gaharu bergantung kepada jenis tanah. Minyak pati yang berkualiti terbaik yang dihasilkan di tanah yang sangat miskin. Sandalwood bersedia untuk tuaian pada usia 30 hingga 60 tahun. Pokok boleh dibiarkan di hutan semasa tempoh beberapa bulan (anai-anai putih membuang kulit dan sapwood dan meninggalkan heartwood, sumber asas minyak pati), atau ia boleh diproses secara mekanikal. 

Minyak pati gaharu mempunyai antispasmodic (melegakan kekejangan otot), antibakteria (membunuh bakteria) dan anti-virus (membunuh virus) hartanah. Sandalwood digunakan dalam rawatan keradangan, gangguan kulit, ruam, batuk, demam, selsema, tekanan darah tinggi dan kegelisahan. Minyak pati yang digunakan untuk meningkatkan fungsi hati, jantung dan perut dan menguatkan gusi gigi dan otot. 

Minyak pati gaharu digunakan dalam industri minyak wangi, sabun dan losyen. Sandalwood air ("sisa" penyulingan wap) digunakan dalam pembuatan aftershaves.
a.    Pieces gaharu boleh digunakan sebagai bahan mengunyah tembakau.
b.    Ground cendana sering digunakan untuk penyediaan setanggi.
Kayu gaharu telah digunakan untuk membina kuil-kuil dan patung-patung dari tuhan-tuhan Hindu dan gajah di India. Oleh kerana kepercayaan bahawa gaharu memainkan peranan dalam penjelmaan semula, minyak pati sering digunakan dalam upacara pengebumian dan untuk pembalseman.

Sandalwood boleh hidup lebih daripada 80 tahun di dalam hutan. Sandalwood adalah nama kelas hutan daripada pokok-pokok dalam genus Santalum itu. Hutan yang berat, kuning, dan halus, dan tidak seperti banyak hutan aromatik lain, mereka mengekalkan wangian mereka selama beberapa dekad. 
 
Minyak gaharu adalah minyak pati yang diperolehi daripada penyulingan stim cip dan bilet dipotong dari heartwood pelbagai spesies pokok gaharu. minyak cendana digunakan dalam minyak wangi, kosmetik, dan unguents suci (salap yang menenangkan atau penyembuhan salve,). 

Faedah Kesihatan Manfaat kesihatan minyak pati Sandalwood boleh dikaitkan dengan sifat-sifatnya sebagai antiseptik, anti-radang, antiphlogistic, antispasmodic, astringen, cicatrisant, yg mengeluarkan udara, diuretik, disinfektan, emolien, ekspektoran, hypotensive, booster ingatan, sedatif dan bahan tonik .
 
Setakat yang berkualiti adalah berkenaan, Sandalwood India (nama botani Santalum Album) dianggap yang terbaik. Terdapat dua lagi jenis, iaitu Sandalwood Hawaii (Santalum Ellipticum), yang agak mahal, dan Sandalwood Australia (Santalum Spicatum) yang tidak terlalu bermanfaat, tetapi secara komersial lebih digunakan, kerana kedua-dua jenis pertama jarang berlaku dan kemudiannya mahal; pelbagai India adalah di ambang kepupusan dan exorbitantly mahal. Juzuk utama minyak pati gaharu adalah Beta Santalol, Santyl Acetate dan Santalenes. 

Selama berabad-abad, gaharu telah menempah tempat bermaruah dan rasa hormat dalam tamadun dan agama di dunia, terutamanya dalam Hindu Agama, di mana ia dianggap suci dan amat diperlukan dalam hampir semua ritual sosial dan agama dan upacara, dari kelahiran individu sehingga kematian mereka. Di setiap langkah, cendana diperlukan. Ia ditawarkan kepada pelbagai tuhan-tuhan Hindu dan dewi, yang digunakan dalam menghias bayi pada hari lahir mereka, yang digunakan dalam perkahwinan untuk menghiasi bakal pengantin, dicampur dengan bunga dan persembahan upacara lain, digunakan untuk menyediakan tubuh badan dan dahi yang merupakan amalan biasa di kalangan rakyat pelbagai lapisan masyarakat di India, dan ia juga dibakar dengan khawatirkan kayu api apabila membakar orang mati. 

minyak cendana dan pes gaharu digunakan dalam ubat-ubatan, kulit dan kecantikan dan banyak barangan perusahaan termasuk penyegar mulut, edibles, setanggi, penyegar bilik, deodoran, minyak wangi, sabun, losyen, dan krim. Ia mempunyai beberapa ciri-ciri perubatan benar-benar luar biasa. 

Ellipticum, S. freycinetianum, dan S. paniculatum, cendana Hawaii ('iliahi), telah juga digunakan dan dianggap berkualiti tinggi cendana. Ketiga-tiga spesies telah dieksploitasi antara 1790 dan 1825 sebelum bekalan pokok berlari keluar (spesis keempat, S. haleakalae, berlaku hanya di kawasan subalpin dan tidak pernah dieksport). Walaupun S. freycinetianum dan S. paniculatum yang agak biasa hari ini, mereka tidak mendapat semula bekas kelimpahan atau saiz mereka, dan S. ellipticum masih jarang berlaku. 

Spicatum digunakan oleh aromatherapists dan perfumers. kepekatan yang berbeza dengan ketara dari spesies Santalum lain. Dalam tahun 1840-an, gaharu adalah sumber pendapatan eksport terbesar di Australia Barat. Minyak telah suling buat kali pertama pada tahun 1875, dan pada awal abad ke-20, pengeluaran minyak gaharu Australia adalah terputus-putus. Walau bagaimanapun, pada akhir 1990-an, Western minyak gaharu Australia menikmati kebangkitan semula dan pada tahun 2009 telah memuncak pada lebih 20,000 kg (44,000 lb) bagi setiap tahun - lebih yang pergi kepada industri minyak wangi di Eropah. Walaupun pengeluaran keseluruhan telah menurun, pada tahun 2011 peratusan besar pengeluarannya menuju ke industri tembakau mengunyah di India bersama cendana India - pasaran tembakau mengunyah menjadi pasaran terbesar untuk kedua-dua minyak pada 2015. 

Perdagangan gaharu bermula sejak awal perdagangan di India. Menyedari nilai, Sultan Mysore mengisytiharkan ia pokok diraja pada tahun 1792. Ia terus mengekalkan tempat itu hari ini dan tiada individu boleh memiliki pokok gaharu di India. Sandalwood sebahagian daripada budaya dan warisan India. Ia adalah lambang kecemerlangan, memberi wangian walaupun untuk ace yang luka itu. Sandalwood yang disebut dalam salah satu bahagian tertua kesusasteraan India, Ramayana (sekitar 2000 SM). Sandalwood mempunyai hampir lima belas nama yang berbeza dalam pelbagai bahasa India. 

Sandalwood adalah pokok malar hijau yang biasanya tumbuh di kering, hutan daun luruh. Ia boleh membesar dengan ketinggian 20 m dan mendapatkan lilitan 1.5m. Ia hidup subur dalam keadaan hujan sebanyak 500-2000 mm dan pada ketinggian 650-1200m. Sandalwood mampu berkembang di pelbagai jenis tanah seperti tanah liat, pasir, tanah merah, dan gembur. Walaupun tanah yang sangat miskin atau berbatu boleh menyokong cendana. tumbuhan Ditubuhkan mula berbuah dan menjana semula secara semula jadi.TQ.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan