Khamis, 23 Jun 2016

GAHARU MICROLOGI… Gyrinops walla Gaertn (Walla patta)



Sambil menanti waktu ke waktu solat dan berbuka puasa, kikikiki.. pantang badan baring, mata mula layu, mengantuk kerana perut kosong yang kepenatan kekurangan air dalam badan. Ketika membaca terkejut buku terlepas dari tangan, kikikii.. tu belum pergi bazaar ramadhan lagi, bau-bauan dari dapur rumah jiran-jiran, bagaikan mahu dimamah makanan bersama periuk-periuk, kikikii.. jika berada di bazaar pula, mak oii.. serba serbi akan di beli, nafsu memdorong keinginan, daripada niat mahu beli 2 jenis juadah, terbeli lah 6 jenis makanan, yang pastinya, ada yang akan masuk dalam tong sampah, satu-satu penyakit nafsu yang sukar untuk lawan oleh orang-orang dikatakan berpuasa. Betul ke..?

    
Ketika belek membelek nota-nota kajian silam saya memberikan tumpuan penuh pada spesis gaharu ini iaitu Walla Patta, sebenarnya saya amat tertarik gelaran nama spesis gaharu ini, gelaran nama Walla patta di Sri Lanka atau nama saintifiknya Gyrinops walla Gaertn, dilaporkan mempunyai 8 spesis. Jika di nilai rekod tumbesaran ketika di temui oleh ahli batonic biologi, agak persamaan tumbesaran Aquilaria Malaccensis lamk dan jangkanya hayat beratusan tahun. Jika saya mengatakan atau mengutarakan pendapat Walla patta, (Gyrinops) dan Aquilaria Malaccensis Lamk adalah spesis yang sama, tentu ada yang mengajak saya berhujah nanti..kikikiki. tetapi, baca dulu artikel ini dan bandingkan habibatnya keduanya ada persamaan atau tidak.

Walla Patta ( Gyrinops)

 Itu hanya pendapat saya, bukan saya suruh kau orang ikut cakap saya pun, kan kita bebas mengeluarkan hujah untuk diri kita sendiri, sebagai hadiah untuk hati kita, berani mencari kesilapan, supaya tabah, berani berusaha dan tidak kenal erti kalah. Kerana kita telah mengetahui, jumlah spesis gaharu bukan 1 spesis tetapi puluhan spesis yang tumbuh subur di Asia Tenggara. Di Malaysia, ada mengatakan pelbagai-bagai spesis gaharu di temui, tetapi, yang sering ditemui 3 spesis, iaitu Aquilaria malaccensis Lamk (depu,Karas atau gaharu), Aquilaria Hirta (candan) dan cendana.


                                                     Malaccensis Lamk ( Depu,Karas atau Gaharu)

Walla Patta - Gyrinops walla Gaertn
Nama biasa
Walla Patta, Gyrinops walla Gaertn, Gaharu Sri Lanka
Nama Sinhalese
Walla Patta, Sri Lanka Agaru
Kategori
Tree, Endangered, Herba

genus
Species
Nama saintifik
Gyrinops
walla
kegunaan
Tumbuhan liar, menggunakan herba yang sedikit atau tiada dos Over mungkin toksin .. pokok menghasilkan resin gred pertama dipanggil Agar-kayu yang digunakan untuk minyak wangi. kerana tanaman sembarangan untuk kayu agar bernilai tinggi, loji dilindungi di Sri Lanka sebagai tumbuhan Terancam Walla patta Gaharu resin adalah dunia bahan mentah yang paling mahal yang mendapatkan daripada apa-apa jenis perladangan.
Penerangan
Walla patta, pertengahan julat pokok malar hijau kira-kira 5 hingga 10 meter, telah gelap daun nipis hijau dengan bunga kecil putih kira-kira 1 cm lebar. Berasal dari Sri Lanka dan India. Tumbuh-tumbuhan tumbuh di hutan belukar, hutan dan hutan kecil atau besar dalam tanah lembab Sri Lanka. Juga boleh didapati di halaman rumah sebagai tumbuhan hiasan.
 





Walla patta adalah pokok sederhana tinggi yang tumbuh sehingga 15 m tinggi dengan lurus, batang langsing dan dengan kecil, bulat atau umbel mahkota. Ia mempunyai kulit licin dan sangat berserabut coklat-kelabu yang nipis. Oleh kerana sifat berserabut ini, kulit kayu yang digunakan sebagai bahan mengikat oleh penduduk kampung pada masa lalu. Ranting yang langsing dan liat, agak bersinar dan chestnut coklat dalam warna ketika muda. Daun bujur dan 3,0-9,0 cm x 1,2-5,0 cm dengan dekat, mendadak, kepintaran bluntish sehingga 1 cm panjang. Daun pendek dan 1-6 mm panjang. Hal berkembang adalah terminal Beberapa berbunga dengan umbel seperti kepala. Tangkai bunga apabila 3-4 mm dan pilose nipis. Bunga kuning-putih dan saiz tiub kaliks adalah 4-10 mm yang sempit.




Terdapat diketahui lapan spesies Gyrinops hadir dalam pengeluaran dunia dan gaharu itu telah direkodkan daripada Gyrinops ledermanii dan G. versteegii yang berkembang di Indonesia. Sehingga baru-baru ini, Gyrinops walla (Walla patta) tidak memiliki apa-apa nilai komersial dan oleh itu penduduk kampung tidak mahu menjaga pokok ini di kebun di belakang rumah mereka. Walau bagaimanapun, selepas pertengahan 2012, ia tiba-tiba menjadi terkenal kerana menyeludup percubaan yang dibuat oleh kedua-dua kakitangan tempatan dan asing dalam skala yang besar.
 

Sebab penyeludupan adalah disebabkan oleh kehadiran resin gaharu pokok patta Walla yang dibentuk atas sebab-sebab semula jadi. Dr. Upul Subasinghe Jabatan Perhutanan dan Sains Alam Sekitar, Universiti Sri Jayewardenapura dan pasukannya mempelopori untuk mengenal pasti bukti-bukti untuk kali pertama dalam menghasilkan Gaharu di Walla patta. Kajian awal mereka telah membuktikan bahawa kualiti gaharu yang dihasilkan oleh Walla pattais kuat sama seperti yang terdapat di pasaran yang dihasilkan oleh spesies Aquilaria. Kini pasukan beliau lagi belajar di pengenalan bahan kimia unik diwarisi ke Walla patta dan kaedah resin induksi tiruan. 


Gaharu menghasilkan spesies untuk pasaran dunia pada tahap utama, Aquilaria telah menghadapi ancaman yang teruk disebabkan oleh penuaian haram dari hutan. Oleh itu mencari tempat liar berkembang Aquilaria adalah amat sukar di Asia Tenggara dan oleh itu permintaan yang kini telah beralih kepada resin terbentuk secara semula jadi Walla patta. Tanpa mengira spesies, iaitu Aquilaria, Gyrinops, Aetoxylon dan Gonystylus, kehadiran gaharu terbentuk disebabkan sebab-sebab semula jadi terdapat dalam peratusan yang sangat kecil pokok-pokok dan ini adalah juga kes untuk Walla patta.


permintaan antarabangsa yang tinggi untuk gaharu semakin meningkat dan sepanjang dekad yang lalu, ia telah menyebabkan lebih-eksploitasi. Pemburuan meningkatkan kematian pokok, mengurangkan kadar pertumbuhan pra-dewasa dan orang dewasa, dan mengurangkan peratusan orang dewasa yang membiak. Kehilangan habitat hutan tanah rendah juga mengancam populasi spesies ini. spesies menghasilkan gaharu menjadi lebih sukar untuk mencari, seperti yang dilaporkan oleh pengumpul, pokok-pokok yang tidak dijangkiti semakin ditebang dan koleksi sedang berlaku di kawasan dilindungi. Ini lebih-penggunaan spesies menghasilkan gaharu telah itu serius menjejaskan sumber asli semua suchspecies mampu menghasilkan gaharu, menjadikan spesies terancam yang disenaraikan dalam Lampiran II Konvensyen Perdagangan Dalaman dalam Spesies Fauna dan Flora (CITES). 


Oleh kerana penemuan Dr. Subasinghe dan pasukannya dan kadar semasa penuaian haram, i fa tindakan sewajarnya tidak diambil oleh kerajaan, nasib yang sama Aquilaria boleh menjadi paduan kepada pokok-pokok patta Walla menyebabkan kepupusan. Terdapat banyak kaedah yang ada di negara pengeluar gaharu buatan membentuk resin ini. Kaedah-kaedah ini berbeza dari yang tradisional kepada kaedah yang sangat moden. Oleh itu penyelidikan terhadap kaedah unik pembentukan gaharu di Walla patta juga perlu dijalankan. Pada masa yang sama, ia adalah penting untuk mewujudkan satu mekanisme yang sesuai untuk berkembang walla patta di kebun di belakang rumah dan perladangan supaya industri baru boleh dibangunkan selaras dengan konsep "ekonomi hijau" yang ketara boleh menyumbang kepada pembasmian kemiskinan. 


Dari laporan-laporan artikel di atas, ianya seakan-akan menyokong pendapat saya, walla patta atau Gyrinops dan Aqulairia Malaccensis Lamk adalah spesis yang sama kerana kesukaran memperolehi gaharu pembentukan semulajadi daripada spesis ini dan ianya sama berlaku pada spesis gaharu Aquilaria Malaccensis Lamk. Di India dikenali nama walla patta, di Papua di kenali Gyrinops, manakala spesis yang ditemui di Malaysia di kenali Karas, Depu atau Gaharu. Tetapi, yang paling utamanya pokok-pokok ini berkemampuan menghasilkan pembentukan gaharu melalui keadah paksaan, ini tagged kita, tanpa mengira, spesis mana yang dikatakan terbaik, tetapi sukar menghasilkan pembentukan, satu usaha sia-sia kan..?.


Sekurangnya kita mempunyai pengetahuan tentang pelbagai-bagai spesis gaharu, kita telah mempunyai pengetahuan dan mengetahui berapa jumlah spesis yang dilaporkan, sector tanah pokok-pokok ini tumbuh, habibat serta kesesuaian, boleh kita jadikan paduan untuk mulakan atau jayakan bertanam secara perladangan. Lebih lagi, ada pendapat serta laporan mengatakan harga gaharu berkualiti serta harga termahal di perolehi daripada spesis tertentu yang akan menentukan pulangan berbaloi daripada usaha kita. TQ.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan