Ahad, 24 Julai 2016

GAHARU MICROLOGI… Malaysia Aquilaria Spp.



Alhamdulillah, selesai sudah ibadah berpuasa dan kita sama-sama telah menyambut kedatangan bulan syawal. Bermulalah Jadual kerja di pembaik pulih seperti biasa, setelah sebulan bercuti kerja-kerja penginokulasian dan kerja-kerja perladangan akan di sambung kembali. Persiapaan awal untuk kerja penginokulasian telah siap sedia bergitu juga benih-benih gaharu semakin subur yang disiram hujan setiap minggu telah boleh diangkut ke tapak ladang. Inshaallah.


Penanaman semula 3,000 anak pokok pelbagai spesies disambung serta menganti pokok-pokok yang ditanam pada bulan 1 lepas, 1,500 pokok yang telah ditanam mati kekurangan air kerana musin kemarau pada bulan 2 hingga bulan 4 lepas. Dah tidak ada rezeki, kita cuma pandai merancang, setiap kejadian bukan kita menentukannya. Bulan 5 hingga 6 ini, cuaca mula beransur lembap dan setiap petang hujan dah mula membasahi bumi, bererti musim menanam telah tiba dan bergitu juga kerja-kerja penginokulasian boleh lagi dijalankan di waktu pagi.

Bila bergelar pengusaha dibidang gaharu, telah menjadi satu sifat pada diri ia itu sifat kegilaan yang sukar di kawal, lebih lagi mempunyai sifat gemar melihat suasana subur, kehijauan dan tumbesaran pada pokok yang ditanam. Orang tua-tua berkata, kegilaan tetapi bertempat.. kikikiki, kegilaan tidak sampai terlupa diri, duit habis kerana berbudi pada tanah hakmilik kita sendiri, tidak perlu dirisaukan, daripada usaha kita tentu ada ganjarannya, sedikit atau banyak.


Kita kenali spesies gaharu local, sebelum kita memulakan project yang di heboh-hebuhkan tanam Pokok Jutawan, kikikiki, aku rasa bukan pokok jutawan, tetapi pokok habiskan wang, pulangan pelaburan 8 hingga 10 akan datang, tetapi, kos yang paling besar perlukan dikeluarkan 4 hingga 6 nanti, iaitu kos inokulasian. Terdapat pelbagai-bagai spesies gaharu liar tumbuh melata di bumi kita, boleh dikatakan semua spesiesnya adalah terbaik untuk ditanam secara perladangan, cuma agak sukar untuk dapatkan bakanya,kerana kepupusan, sekiranya masih ada di hutan belantara cuma sebilangan jumlah yang sedikit dan sukar ditemui.

1.    Aquilaria Microcarpa Baill dan Aquilaria Hirta.
Nama spesies bermaksud 'buah-buahan kecil.
Sinonim
Aquilaria borneensis (Tiegh.) Gilg
Aquilariella borneensis Tiegh.
Aquilariella microcarpa (Baill.) Tiegh. 



Penerangan
Pokok kertinggian sehingga 40 m dengan 80 cm. Kulit kelabu, sekali pandang fissured; ranting cahaya coklat, pilose, glabrescent. Daun subcoriaceous. bersinar dan glabrous di atas, agak membosankan, glabrous atau kadang-kadang bertaburan berbulu bawah, bujur-bujur untuk obovate-bujur atau oblanceolate, 4,5-10 oleh 1,5-4,5 cm; cuneate asas untuk melemahkan; puncak akut acuminate, kepintaran sehingga 1 cm; saraf 12-19 pasang, kadang-kadang bercabang, sedikit melengkung dan pergi kepada margin menebal, menonjol di bawah, yang boleh dilihat di atas; urat dan urat agak tidak teratur, subparallel, berbeza di bawah, kabur di atas; daun 3-5 mm, pubescent. 

Perbungaan axillary atau supra-axillary, terminal, atau di cawangan sisi pendek, biasanya bercabang, jarang mudah, gagang bunga pendek atau sehingga 1 cm, 6-11 bunga. Bunga putih, kuning muda atau kuning. 5 mm panjang; tangkai bunga apabila c. 5 mm, puberulent. tiub bunga pilose luar, jarang pilose di dalam. Kelopak cuping ovate atau bujur, bodoh, padat puberulent pada kedua-dua permukaan. appendages petaloid hampir selagi stamen atau kadang-kadang lebih panjang, ovate atau bujur, padat berbulu. Stamen 1-1,5 mm, seli panjang dan pendek; c anter. 0.5 mm, biasanya lebih pendek daripada filamen, jarang selagi atau lebih. 


Pistil bujur telur, 1,5-2 mm panjang. pubescent padat ovari; gaya kabur atau jarang yang singkat; stigma. Buah-buahan subcordate, sedikit dimampatkan, 8-12 (-16) sebanyak 10-12 (-15) mm, l- (2-) diletakkan sebagai pilihan; berterusan tiub bunga kadang-kadang membelah di satu pihak. Seed bujur telur, 6 oleh 4 mm, pubescent padat coklat; caruncle seperti lampiran 2 mm panjang. [Dari Flora Malesiana] 

Ekologi
hutan tanah rendah sehingga 200 m ketinggian.
kegunaan
pengagihan
Semenanjung Malaysia, Sumatera dan Borneo.
Nama-nama tempatan
Borneo: engkaras, karas atau Sigi-Sigi.
Bugis: Kumbil, Garu, tulang.
Sumatra: tengkaras, liepang.
Malaysia : Candan minyak, kekaras, gaharu.


Antara persamaan Aquilariella Microcarpa (Baill.) dan Aquilaria Hirta.
Manakala Aquilaria hirta (candan daun berbulu) juga ditemui dikawasan tanah berkeadaan lembab, berbukit dan hidup subur bernaung dibawah pokok-pokok liar. Keadaan daun lebar serta dibawah permukaan daunnya mempunyai bulu-bulu lembut, dengan keadaan bawah permukaan daun sedemikian dia kenali kenali dengan nama Candan berbulu. Kepupusan nya amat ketara kerana terlalu terdedah daripada ancaman pemburu gaharu kerana nilaian gaharu semualajadi berkualiti dan termahal dipasaran antarabangsa, akibat perbalakan serta pembukaan kawasan baru untuk ladang pertanian kelapa sawit serta getah dan penerokaan pembukaan tanah secara haram.

Seboleh-bolehnya spesies yang hampir kepupusan ini di pindahkan ditanam secara perladangan, bertujuan pembiakan melalui benih-benih daripada bijihnya. Kebiasaannya pokok ini akan mengeluarkan bunga-bunga setelah berumur 4 hingga 5 tahun, sekurang-kurangnya spesies membiak dengan mengekalkan habibat asalnya. Walaupun keadah ini hanya mampu mengeluarkan baka baka terhad jika di bandingkan pemklonan melalui hidrogen (Kultur tisu) yang mampu menghasilan baka tisu yang jumlah yang besar. Ada pendapat mengatakan benih atau baka yang diproses melalui kultur tisu ini mudah diserangi penyakit dan mempunyai akar yang pendek, jika dibanding pokok yang ditanam melalui benih daripada bijih atau anak cambah yang mampu mengekal habibat asalnya.


2.   Aquilaria Rostrata:- Candan Gunung.
Nama Saintifik:
Aquilaria rostrata  ( Candan Gunung).
Lembaga Spesies:
Ridley
Nota taksonomi:
Status spesies taksonomi adalah diragui. Ia adalah sama dengan A. malaccensis  Lamk. tetapi bahan spesimen itu terlalu sedikit untuk mengesahkan watak-watak bunga.
Sustifikasi:
Aquilaria, sebagai gaharu pengeluar genus utama, mungkin akan terjejas terutamanya oleh kutipan tidak mapan resin. Aquilaria rostrata, satu-satunya gaharu menghasilkan spesies dianggap endemik kepada Malaysia, telah disenaraikan sebagai "Data Kekurangan (DD)". Penilaian ini telah dibuat oleh World Conservation Centre (WCMC) Pemantauan menggunakan kriteria IUCN (ver. 2.3) dan bentuk pengumpulan data untuk pokok-pokok endemik Semenanjung Malaysia disiapkan oleh Chua et al. (1997).


Para pengkaji memutuskan bahawa terdapat maklumat yang tidak mencukupi untuk membuat penilaian, menyatakan bahawa: "status taksonomi Spesies 'adalah diragui. Ia adalah sama dengan A. malaccensis tetapi bahan spesimen itu terlalu sedikit untuk mengesahkan watak-watak bunga."(Oldfield et al. 1998).  Pada tahun 2007, penduduk Malaysia Aquilaria malaccensis dinilai sebagai Vulnerable (VU A4C) (Chua 2008). Tambahan pula, satu kajian baru-baru ini telah mendapati bahawa koleksi gaharu haram berleluasa di Malaysia (Lim dan Awang Anak 2009). Oleh itu adalah perlu untuk menilai semula status rostrata Aquilaria dan menentukan sama ada maklumat baru boleh didapati yang akan mewajarkan memberikan status terancam kepada spesies ini.

 
Versi semasa Kriteria IUCN Red List (ver. 3.1) ambil perhatian bahawa "adalah penting untuk menyedari taxa yang yang kurang dikenali sering boleh diberikan kategori ancaman berdasarkan maklumat latar belakang mengenai kemerosotan habitat mereka dan / atau faktor penyebab lain;  Jika julat daripada suatu takson yang disyaki agak terbatas, dan tempoh yang agak lama telah berlalu sejak rekod terakhir takson yang, mengancam status mungkin akan dibenarkan "(IUCN 2001).  Pokok ini kurang dikenali adalah terhad kepada satu lokasi di Negeri Pahang, Semenanjung Malaysia. Walaupun ia hanya diketahui dari jenis bahan yang dikumpul pada tahun 1911, memandangkan ancaman yang diketahui kepada spesis Aquilaria yang lain, ia seolah-olah amat berkemungkinan bahawa spesies ini adalah sangat terancam.
 
Oleh itu, adalah disenaraikan sebagai Terancam berdasarkan perluasan kejadian yang hampir pasti juga kurang dari 100 km persegi, ia adalah satu lokasi dan terdapat dijangka penurunan berterusan dalam bilangan individu yang matang memandangkan permintaan untuk gaharu. Percubaan dikehendaki memindahkan spesies ini di hutan dan menilai statusnya dengan betul; ia mungkin baik daripada kepupusan.


Saya tidak mengkaji secara terperinci kedua spesies ini, maklumat diperolehi cuma sedikit itu pun daripada kajian awal serta daripada para-para pemburu candan dan baka anak-anak cambah di perolehi di hutan negeri Pahang. Percubaan pertama saya menanam 100 pokok benih rostrata Aquilaria (candan gunung), peratusan hidup subur cuma 50 pokok di permukaan tanah berbukit, daripada pengelaman ini, menandakan, spesies ini hanya tumbuh di kawasan naung dibawah pokok liar di hutan belantara tanah berkeadaan lembab.

Aquilaria Malaccensis Lamk ( Depu,Karas atau Gaharu)
Spesis ini mudah ditemui di sekitar hutan berhanpiran kampong, ia juga tumbuh liar di tepian kawasan perkampungan dan sering ditemui tumbuh subur di ladang-ladang getah dan ladang sawit. Anak-anak cambah membiak tumbuh disekitar pokok ibu, kebiasaannya pekebun membiarkan ian membesar di sempadan tanah, ada juga dijadikan sebagai penanda sempadan tanah. Ianya akan mengeluarkan bunga pada bulan 5 sehingga bulan 6. Tetapi, kebanyakan spesies ini terbiar tanpa jagaan, jangka masa hayatnya mampu bertahan beratusan tahun.


Tumbesarannya agak pelahan sekiranya dikawasan lapang, ianya cepat menbesar serta subur dibawah teduhan pokok lain. Semasa kecilnya daunnya agak lebar tetapi, setelah pokok ini berusia 10 tahun, Bentuk daun nya bertukar sedikit panjang serta kecil, keadaan kulitnya berserabut, kebiasaannya orang-orang tempatan menjadikan sebagai tali pengikat kerana mudah dibentuk. Batangnya mengandungi air agak banyak, tumbuh di sekitar tanah lembab, berpasir dan dikawasan agar mendatar serta berbukit. Ianya boleh dikomersialkan ditanam secara perladangan, tetapi, agak sukar gaharu ditemui terbentuk atau terhasil secara semulajadi.


Bentuk batangnya lurus, warna agak kehijauan bertompok-tompok nuteral dikawasan lapang, warna pokok ini yang tumbuh dikawasan naungan warna agak gelap tetap mengekalkan tompok nuteral. Batang mudah membentuk mengikut dedahan cahaya matahari, kadang-kadang lurus dan ada juga membengkok. Kelebihan spesies ini, walaupun semasa kecilnya batang di kerat, ianya akan bertunas kembali, ianya mampu mengeluarkan bunga setiap tahun, akan tumbuh sebaran di sekelilingan pokok ibu. Dari pengelaman saya, salah satu spesies terbaik untuk ditanam secara peladangan, tiada alahan dan boleh dikatakan tahan lasak. Selamat Berladang .. TQ.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan