Ahad, 19 Jun 2016

GAHARU MICROLOGI… Aquilaria Sinensis (Lour)



Sudah menjadi satu amalan kami di Gold-Forest R&D Gaharu, kebiasaanya setiap tahun bulan puasa merupakan bulan bercuti kami, walaupun bergitu, tahun ini terpaksa meneruskan aktviti program sekadar 3 hingga 4 jam hanya diawal diwaktu pagi. Alhamdulillah, Selama 14 hari berpuasa sempat juga luangkan masa lakukan sesi perbincangan serta melawati beberapa lokasi ladang-ladang gaharu sejumlah 600 batang yang telah berusia 4 tahun hingga 10 tahun serta pokok gaharu liar, kalau tidak silap kiranya 150 pokok liar (A.Malaccesis Lamk) semuanya berukuran lilitan dari 150sm hingga 350sm, planningnya untuk di Inokulasian selepas bulan puasa nanti. Inshaallah.


Sebelah petang, kikikiki.. kerja yang paling digemari meneruskan kajian bacteria untuk upgrade cecair, serta memproses bahan-bahan mentah untuk dicairkan sebagai proses awal sebagai bahan larutan. Walaupun satu kerja yang agak rumit tetapi ianya satu kepuasan. Kalau dikira masa, keputusannya pula akan di ketahui setelah 9 hingga 12 bulan akan datang setelah inokulasi dijalankam pada pokok gaharu kajian. Kalau di fikirkan, tidak ada perkara yang senang, dengan masa bertenang selama 12 bulan, terpaksa menanti dengan kesabaran,


Bila ada masa luang chek stock (Vaksin) Cecair pembentukan, maklumlah tahu gunapakai jer, jumlah gunapakai catit ketika ingat, kikikiki, rupanya telah gunapakai 500 liter cecair pembentukan, inokulasi pokok tanam dan liar pada project Usahasama Inokulasi. Jumlah Vaksin overdos ready stock 1,500 liter dan Cecair masih dalam proses belum matang anggaran 1800 liter. Ini bermakna stock Vaksin sentiasa mengcukupi untuk pokok sejumlah anggaran 1000 batang pokok gaharu import. Ok, kita sambung bicara tentang spesis gaharu import, yang dah kenali spesis tu, tentu tak berapa minat, tetapi, kita bagi maklumat pada peminat serta pengiat-pegiat baru bermula meminati gaharu.

  
Terlalu banyak spesies-spesies gaharu yang kita telah kenali, semakin serabut pula memikirkan dan mahu memilih yang mana spesies yang terbaik untuk ditanam diladang kita. Ada setengah perladangan main bantai jer, tanam tanpa mengira atau memilih spesies, janji yang ditanam pokok gaharu, mahu pilih-pilih spesies tentu kos pembelian benih lari bajet. Kalau mahukan spesies terpilih, harga nya pun tentu berbeza dan harga dijual pun berlainan daripada harga borong pelbagai spesies. Lebih terbaik tanam jer lah spesies campur-campur, ladang kita mempunyai pelbagai spesies.



Kali ini kita kenali satu spesies yang top di kalangan perladang gaharu berbangsa China, spesies ini pucuk daunnya amat sesuai dijadikan tea. Ada kajian melaporkan spesies ini ditemui di Negara China dan ada pula mengatakan spesies ini ditemui hanya di Taiwan dan ada yang laporan kajian ahli botani mengatakan ianya di temui di keseluruhan IndoChina. Tetapi, saya tidak temui kajian khusus tentang spesies ini, hanya laporan kajian secara ringkas tidak menyeluruh, tidak ada maklumat tepat mengenai latar belakang tumbesaran, sector pertumbuhan serta factor serangan fungus pada spesies ini membentuk gaharu.


Aquilaria sinensis (Lour.) Gilg, dengan nama yang sama "pokok kemenyan", adalah spesies pokok malar hijau yang berasal dari China Selatan. Batangnya licin dan cahaya kelabu, daun berbentuk bujur dengan anggur halus, dan bunga yang kecil dan hijau kekuningan. Pada musim panas, banyak buah-buahan hijau berbentuk bujur boleh dilihat tergantung di atasnya. Ia adalah tumbuhan yang berguna sebagai resin yang diekstrak dari kayu boleh digunakan untuk membuat kemenyan dan perubatan Cina, kayu untuk colok, dan kulit kayu untuk kertas. Ia telah disenaraikan sebagai tumbuhan liar di bawah Perlindungan Negeri (Kategori II) di China kerana penurunan dalam pengagihannya. 


Walau bagaimanapun, Aquilaria sinensis adalah perkara biasa di Hong Kong dan pada masa ini tidak berada di bawah sebarang ancaman. Apakah hubungan antara pokok kacak ini dan nama tempat yang kita hidup dalam? Walaupun pelbagai penjelasan untuk asal-usul nama Hong Kong, kepercayaan yang paling popular adalah bahawa Hong Kong mendapat namanya daripada "Fragrant Harbour" atau "Incense Harbour". Menurut "Hong Kong dan Komunikasi Luar Its sebelum 1842", buku yang ditulis oleh Profesor Lo Hsiang-lin dan bahan-bahan rujukan lain. 


pokok kemenyan telah ditanam dalam jumlah yang besar di Tung Koon (Dongguan) Daerah dan Wilayah Baru Hong Kong, terutamanya di Lik Yuen (Shatin) dan Sha Lo Wan (barat Lantau Island) semasa Dinasti Sung (619-970 M). Produk pokok kemenyan, keping kemenyan setiap berbentuk seperti amber yang, telah diangkut melalui jalan darat dari kawasan pengeluaran ke Tsim Sha Tau (kini Tsim Sha Tsui) dan kemudian oleh sampan untuk Shek Pai Wan (kini Aberdeen), di mana produk kemenyan akhirnya dieksport ke destinasi di Tanah Besar China, Asia Tenggara dan tempat-tempat sejauh Saudi. 

  
Shek Pai Wan, pelabuhan mengeksport kemenyan, oleh itu dinamakan 'Fragrant Harbour' ('Heung Harbour') setakat bahawa seluruh pulau kemudiannya dikenali sebagai Hong Kong. Walau bagaimanapun, pada awal Ching (Qing) Dinasti (1662 -1720 M), untuk menangkis serangan pantai oleh lanun, semua penduduknya pantai telah dipindahkan ke inlands. Oleh itu, industri penanaman pokok kemenyan telah terjejas teruk. Kini, penuaian pokok kemenyan untuk kegunaan ekonomi telah hilang di Hong Kong. Sebagai iklim dan tanah keadaan di Hong Kong adalah sesuai untuk pertumbuhan pokok kemenyan, ia menjadi spesies pokok yang biasa dijumpai di kawasan ini.



Aquilaria sinensis ialah satu spesies tumbuhan dalam Thymelaeaceae keluarga. Ia adalah endemik kepada China . Ia diancam oleh kehilangan habitat . Ini tumbuhan ubatan adalah sumber wangi kayu, yang dibentuk di bawah keadaan patologi, yang dikenali sebagai Chen Xiang ( Cina : 沈香) atau gaharu. Aquilaria sinensis tergolong dalam keluarga tumbuhan Thymelaeaceae. Ia adalah pokok malar hijau, 6 hingga 20 m tinggi. Kulit licin adalah kelabu ke kelabu gelap, dan kayu adalah putih kepada kuning - jadi memberikan satu lagi nama Cina "Pak Muk Heung" (White Wood Incense). ranting Itu adalah jarang ditutup dengan rambut ketika muda. Daun adalah alternatif, keras, obovate atau bujur, biasanya 5 hingga 11 cm panjang dan 2-4 cm lebar, dengan 15 hingga 20 pasang urat sisi tdk dan hampir selari yang merupakan ciri diagnostik membantu dalam lapangan.
 
  
Puncak setiap daun adalah acuminate pendek dan asas adalah meluas cuneate, dengan keseluruhan dan licin margin. bunga adalah kuning-hijau, wangi, dalam umbel terminal atau axillary. Buah-buahan adalah kapsul obovoid berkayu dengan tudung luar ubanan version, 2.5 hingga 3 cm panjang, dibuka pada dua injap rata apabila masak. Apabila buah itu terbuka, benang sutera dari pangkal buah memegang biji tunggal (atau dua) di udara


Kegunaan tradisional
Pokok ini menghasilkan gaharu , kayu wangi berharga yang digunakan untuk kemenyan dan perubatan. Sebelum ini, kayu yang digunakan untuk membuat colok dan kemenyan, tetapi di Hong Kong industri ini telah meninggal dunia. Balsem (resin) yang dihasilkan dan dikumpul daripada kayu yang digunakan sebagai ubat Cina berharga yang dikenali sebagai "Chen Xiang". Menurut kesusasteraan perubatan Cina, resin yang boleh diekstrak dalam kuantiti yang besar oleh jangkitan kulat semula jadi atau oleh luka luar (sehingga 5 cm ke dalam kulit). penuaian mampan resin satu pokok boleh disebabkan dengan membuka luka 3-4 cm ke dalam kulit, dan dengan resin yang dikumpul beberapa tahun kemudian selepas pengumpulan. Atau kuantiti kecil resin boleh diekstrak daripada blok kayu dengan memanaskan atau membakar, supaya liquefies resin dan menyerap masuk dari blok kayu. 


Bahagian pokok batang atau dahan yang mengandungi patch wangi, kayu resin masukkan ke dalam perdagangan itu di bawah nama "gaharu". resin yang mungkin dihasilkan oleh tumbuhan sebagai reaksi terhadap jangkitan kulat atau luka luaran. Damar gaharu biasanya ditemui di pokok-pokok yang lebih tua daripada 20 tahun. Walaupun tidak semua pokok-pokok yang dijangkiti, dengan peningkatan tekanan tuaian, Penuai di beberapa kawasan sering jatuh pokok sewenang-wenangnya untuk mencari kayu yang dijangkiti. Kualiti yang baik "Chen Xiang", berasal kebanyakannya dari yang berkaitan spesies Aquilaria malaccensis , sebelum ini diimport dari kawasan tropika Asia ke China tetapi bekalan produk yang berkualiti itu kini berkurangan. Resin yang dihasilkan oleh Aquilaria sinensis telah digunakan sebagai pengganti kepada bekas dan dengan itu juga di bawah ancaman.



Walaupun bagaimana hebat nama-nama spesies gaharu, gaharu yang terbentuk dari mana-mana spesies tetap di namakan gaharu, yang terbentuk menghasilkan gaharu berkualiti dari mana-mana spesies tetap bernilai tinggi. Tetapi, ada satu factor mengapa kita harus memilih spesies gaharu yang mampu menjanakan pendapatan sementara sebelum hasil tuaian gaharu dari ladang kita. Contohnya, pucuk daun nya boleh dijadikan tea, diproses sebagai air minuman atau ubat ubatan, sekurangnya kita perolehi pendapatan sampingan yang membolehkan kita keluarkan untuk tampung kos penyelia ladang dan kos berkaitan perladangan. TQ.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan