Selasa, 18 Ogos 2015

GAHARU , Sejarah Perdagangan Qud.!!!


Rasa-rasanya, tiap kali up catatan baru tiada senda gurau, tak best, catatan rasa-rasa tak sempurna, kikikiki. Kalau di tambah serba sedikit, rasa-rasa manis, masam dan kelat, bukan ada niat pun sindir itu sindir ini, catat perkara benar bukan segaja nak sakitkan hati sesiapa, kalau kebetulan tu, nak buat macamana kan..? Kita nie manusia, masalah setiap seorang tentu ada pebezaannya, tapi, hakikatnya, perit tetap perit, terasa tetap terasa, itu adalah perasan yang sama. Betul ker..?


Kita menceburi bidang gaharu teknologi, bukan ada niat untuk dipandang, disanjung, di cop tersohor dan di jadikan contoh. Ini adalah satu kerjaya, urusniaga, kegilaan berusaha yang berhubung kait dibidang pertanian tetapi bersandalkan teknologi terkini. Gaharu bukan perkara baru diperkenalkan, telah berkurun-kurun di perdagangkan dipasaran global, cuma sebilangan pengiat kecil di Malaysia meramalkan penghasilan gaharu melalui teknologi teknik penginokulasian tujuan penghasilan gaharu.

Bila sebut sahaja GAHARU, tentu kita hanya memandang ke Negara-negara di asia barat, tok arab tok arab sahaja yang membeli dan pemborong gaharu, kerana merekalah pada awalnya mempopularkan nama gaharu. Setiap kali berurusan melalui broker, tiada lain dari mereka bagitahu, tok arab di arab Saudi mahu memborong gaharu serta minyak pati gaharu serta di Singapore lah tersohor tempat terkumpulnya gaharu yang didatangi dari seluruh Asia tenggara.

Catatan kali ini, kita jelajahi global, kita hentam sedikit sebanyak, kita dedah apa yang patut, kalau maklumat tepat, kau orang boleh pakai, kalau kurang tepat, kau orang jangan dok marah-marah kan aku, aku cuma catat dari maklumat yang di perolehi, betul atau tidak, itu lain cerita..Kikikiki. tetapi yang paling penting, ilmu walaupun satu huruf A kita perolehi, ianya tetap ilmu.

FAO PBB (Pertubuhan Makanan dan Pertanian PBB) menganggarkan bahawa eksport gaharu dan Oud Minyak daripada jumlah Singapura sekitar AS $ 1.2 bilion setahun, sesetengah penganalisis meletakkan angka ini lebih tinggi pada kira-kira AS $ 3 bilion. Apa yang pasti ialah Singapura dan Hong Kong adalah urusan perdagangan yang paling penting di Asia, antara salah satu komoditi asli jarang ditemui dan paling berharga di dunia. Ketidakpastian kepada berapa banyak produk ini jarang berlaku dan mistik tiba di Singapura, dan dalam banyak kes dari datang produk sebergini, telah menyebabkan kebimbangan antarabangsa.

Sejak tahun 2000 penuaian pokok gaharu liar dan eksport produk-produknya telah diharamkan oleh CITES (Konvensyen Perdagangan Antarabangsa mengenai Flora dan Fauna) sebagai spesies terancam. Pemantauan dagangan itu oleh TRAFIK (Rangkaian Pemantauan Perdagangan Hidupan Liar) telah membawa beberapa penganalisis meramalkan terdapat kurang daripada dua tahun bekalan gaharu liar yang tinggal; namun sebahagian besarnya industri haram ini dijalankan tanpa henti.

Pada masa ini dianggarkan pengimport terbesar di dunia dan pengedar Oud adalah UAE, di mana Oud adalah keperluan setiap hari dalam budaya dan digunakan secara tetap di rumah-rumah Arab. Menyedari pentingnya untuk memastikan bahawa bekalan ke Teluk menjadi yang kedua terbesar hari ini, pengeluaran , undang-undang dan Negara pembekal untuk memastikan bekalan yang berterusan berterusan sumber asli yang pernah berkurangan ini, untuk masa masa akan datang, Duta Besar UAE ke Singapura beliau Tuan Yang Terutama Mohamed A. Al Qubaisi memutuskan ia adalah masa kajian lebih lanjut mengenai bagaimana elemen ini penting dalam kehidupan sehari-hari di Timur Tengah telah dikaji.

Singapura adalah Aset berasaskan Lestari Pengurusan, penasihat pakar, penganalisis untuk perladangan dan industri Gaharu, telah berbesar hati untuk membantu dan mencadangkan duta lawati tapak industri terkemuka di Thailand: tapak semaian pokok, syarikat perladangan, kilang penyulingan, kilang pemprosesan dan kedai-kedai runcit, memilih sebuah syarikat yang inovatif dalam sektor Perladangan Asia modal (APC) sebagai focus bagaimana menglengkapkan lagi industry penyulingan dan menjalankan operasi.

Mark Wills, Pengarah Urusan Asset Management Lestari, disertai Duta dan rombongan nya melawat Thailand sebagai misi pencarian, menghabiskan masa selama tiga hari melawat tapak semaian, kilang penyulingan dan ,mengambil kesempatan melawat laman runcit ternama l'Atelier Du Bois jenama yang dimiliki oleh APC. Sepanjang lawatan duta bukan sahaja menyaksikan tanah teknologi yang dibangunkan dan dikaji oleh APC, tetapi juga mendengar sendiri penjelasan terperinci pengurus 'proses maju mereka, dari memajukan tanah dan prosesan minyak, menyebabkan berkualiti tinggi terhadap minyak Oud 100% tulen dan organik dengan sijil kelulusan CITES. Semasa lawatan Duta Mohamed A. Al Qubaisi, perkongsian beberapa wawasan aspek berkaitan Gaharu dengan pengguna di Teluk, di mana,  jarang jarang syarikat mencbuka cawangan di mana-mana negara GCC, yang tiada mempunyai Oud atau Gaharu digunakan; walaupun produk-produk ini kekal popular dan permintaan pun semakin meningkat.

Rekod Akaun perdagangan antarabangsa terhadap gaharu bermula seawal abad ketiga belas, India menjadi salah satu sumber terawal gaharu untuk pasaran luar negara. Gaharu kini didagangkan dalam kuantiti yang besar: lebih daripada 700 tan dari gaharu Aquilaria malaccensis dilaporkan dalam perdagangan antarabangsa pada tahun 1997 Terdapat laporan data perdagangan kira-kira 20 negara-negara pengeksport dan mengeksport semula gaharu 1993-1998, dengan eksport dari Indonesia dan Malaysia memimpin. Walaupun jumlah perdagangan keseluruhan mungkin kelihatan kecil dalam "perdagangan kayu" terma, mereka tidak kecil dari segi kewangan. Cip dan segmen Gaharu boleh menjual beberapa ratus hingga beberapa ribu dolar Amerika Syarikat per kilogram. Harga minyak suling dari gaharu biasanya antara AS $ 5 000 dan $ 10 000 per kilogram, tetapi boleh menjadi ketara lebih untuk minyak gaharu yang berkualiti sangat tinggi

Ahli-ahli sejarah tidak pasti apabila 'ud pertama sampai ke Timur Tengah. Terdapat beberapa rujukan kepada "gaharu" dalam Perjanjian Lama, dan anggaran oleh ahli sejarah China Friedrich Hirth dan WW Rockhill meletakkan tarikh seawal SM abad ke-10. Ini adalah apabila King Solomon mula perdagangan dengan kerajaan Sabaea selatan Arab, yang telah berdagang dengan pedagang di Malabar (barat) pantai India. (Lihat Aramco World, Mac / April 1998) akaun Ditulis pelancong Arab dan Cina dan pedagang yang menyatakannya tarikh untuk kali lebih baru-baru ini, kira-kira abad pertama era kita, masa mempercepatkan perdagangan di kalangan Semenanjung Arab, pantai Malabar dan China yang telah dibuat mungkin dengan eksploitasi angin monsun bermusim di seluruh Lautan Hindi. Pada masa ini, kemenyan dan mur dari Oman dan wilayah Hadhramaut di selatan Saudi telah diniagakan di Timur Jauh, jadi ia kelihatan munasabah untuk menganggap bahawa perdagangan timbal balik dalam 'ud akan mengembara di laluan maritim sama.

Peranan China dalam perdagangan ud 'telah ketara sejak Dinasti Han (206 BC-220 AD), apabila minyak wangi Imperial pengisar yang digunakan bersama-sama dengan bunga cengkih, kasturi, minyak costus-akar dan kapur barus. Seperti kaum India, Cina bernama kayu untuk ketumpatan, memanggil cb'en Hsiang, "kemenyan yang tenggelam di dalam air." Pada masa itu, 'ud telah disusun ke dalam sebanyak 20 nilai yang berbeza. Menjawab permintaan domestik dan antarabangsa yang semakin bertambah bagi 'ud, peniaga Cina menceburi Annam, kini sebahagian daripada Vietnam, di mana mereka mendapati pokok berkualiti yang banyak. Ini sumber baru bekalan membenarkan mereka untuk menjadi peniaga borong dan orang tengah, dan hingga ke hari ini mereka mengekalkan kedudukan ini di seluruh dunia.

Pedagang Arab dan Parsi telah menubuhkan penempatan di pinggir Canton seawal 300, dan seorang pengembara Cina bernama Fa-Hien berkata kekayaan pedagang Arab 'ud dari Hadhramaut dan Oman yang hidup selesa di Ceylon. Para ahli geografi Yunani Cosmas Indicopleustes, menulis pada abad keenam, juga menyatakan bahawa perdagangan China-Ceylon-Timur Tengah termasuk penghantaran besar 'ud.

Dalam bukunya Silsilat al-Tawarikh (Rantaian Tawarikh), Zaid bin Hassan dari Siraf (kini Iran) menceritakan pengalaman dua peniaga abad ke-mnth, salah Ibn Wahab Basra dan satu lagi bernama Suleyman. Walaupun mereka mengembara pada masa-masa yang sedikit berbeza, kedua-duanya melaporkan bahawa harga dan ketersediaan 'ud dalam Basra dan Baghdad telah banyak dipengaruhi oleh bangkai kapal kerap dan dengan serangan lanun di atas kapal perdagangan. Laluan lebih kurang sama mereka pergi dari Teluk Arab ke Maldives, Ceylon, Kepulauan Nicobar dan kemudian ke Canton melalui Selat Melaka dan Laut China Selatan.

Pada masa itu, pergi balik yang mengambil sekurang-kurangnya dua tahun, bagi peniaga terpaksa menunggu angin bermusim dan formaliti kastam dan kerumitan menjalankan perniagaan di China menggunakan dengan baik masa. Hassan berkaitan bahawa dalam Canton, Suleyman melihat pedagang Arab dan Parsi memainkan permainan papan yang nampaknya telah serupa dengan backgammon: Kadang-kadang peralatan bermain diperbuat daripada tanduk badak atau gading, tetapi yang paling biasa mereka diukir dari wangi 'ud.

Selama 12th- sihingga abad ke-13 perdagangan laut Arab-Cina, daripada cerita Chu-fan-chi, daripada panduan perdagangan ditulis oleh Chau Ju-kua, yang merupakan seorang pegawai kastam di wilayah selatan China Kwangtung pada pertengahan abad ke-13. Dalam teks yang dia menyebut bahawa carian bagi 'ud telah dipergiatkan untuk titik bahawa ia dikumpul dari Pulau Hainan, bahagian hari ini Vietnam, tanah mengenai Semenanjung Tanah Melayu, Kemboja dan pulau-pulau Sumatera dan Jawa. Pada masa ini, tambah beliau, ia telah menjadi suatu adat ditubuhkan untuk baik tugasan umat Islam untuk bangun, mandi dan minyak wangi diri mereka dengan 'asap ud sebelum pergi ke masjid untuk solat pagi.

Pada abad ke-14 awal, Ibn Battuta diterangkan lawatan ke Ceylon di mana ketika melawat Sultan Ayri Shakarwati dia telah ditunjukkan "mangkuk sebesar tangan lelaki, yang diperbuat daripada delima, yang mengandungi minyak gaharu." Ibn Battuta juga menyebut bahawa dalam tanah-tanah Islam setiap 'pokok ud adalah harta swasta, dan pokok-pokok yang terbaik meningkat di Qamara, atau Kemboja. (Lihat Saudi Aramco World, Julai / Ogos 2000) Di Arab Saudi hari ini, 'ud-aloeswood adalah kambudi-Kemboja masih biasanya pelbagai yang paling berharga dan mahal. 

Selamat mengaru-garukan kepala.TQ

Tiada ulasan:

Catat Ulasan