Ahad, 16 Ogos 2015

GAHARU .. Kemenyam.



Dalam mencari-cari topik untuk catatan blog nie, seperti kebiasaan buku-buku nota tidak akan ketinggalan, di teliti sebagai rujukan. Maklum lah, kita bukannya orang yang pintar, ilmu cuma sekerat kuku, pengelaman nya pula cetek, pengaulan, dikalangan yang bukan pengiat gaharu.Bila sembang bukannya hal gaharu, bila cakap hal gaharu, bukannya mereka minat, lari topic lah jadinya, nasib juga terjumpa nota-nota lama sebahagian kajian asas mengenal gaharu sedikit sebanyak boleh membantu dijadikan catatan untuk diterbikkan.

Ianya di gelar sebagai "Wood of the Gods" (dikalangan setengahnya Bangsa)  telah di niagakan dan bergitu popular selama beribu-ribuan tahun. Kayu resin digunakan sebagai kemenyan, untuk tujuan perubatan, dan resin tulen  di sulingan atau  di akstrak sebagai minyak, merupakan  satu bahan terpenting sebagai  komponen minyak wangi. Di luar Negara asalnya, ianya paling dikenali di Timur Tengah, China, Taiwan, dan Jepun. Sambungan yang bergitu kuat memwujudkan sebagai 


penggunaan, upacara keagamaan, dan ciri-ciri perubatan, tradisional dan upacara keagamaan amat dikenali di seluruh dunia. Contohnya para-para bomoh agama di Timur Tengah menggunakannya di upacara penyembuhan, Jemaah, Manakala di negara Jepun, menderma bunga-buangaan serta minyak gaharu untuk kuil Shinto-Buddha, dan kumpulan-kumpulan agama Vietnam masyarakat Mekong Delta.  pula menganggap sebagai tanggungjawab membawa gaharu bagi upacara di kuil mereka.

Kemenyan  matang  
Gabungan artful bahan semulajadi dipilih dengan teliti membuat kemenyan Shoyeido yang unik dan eksklusif. Bahan-bahan yang berkualiti terbaik yang diperoleh oleh pengisar mahir  dan direka dengan sempurna.  Proses adunan memerlukan kemahiran. Apabila dicampurkan dengan bahan-bahan semula jadi, kualiti, keseimbangan dan nisbah bagi setiap elemen adalah kritikal. 


Perubahan dalam jumlah sedikit atau kualiti apa-apa komponen secara dramatik boleh mempengaruhi wangian yang dihasilkan. Jumlah kelembapan, bersama-sama dengan masa pengeringan dan kaedah pengeluaran, boleh  memberi kesan wangian. Shoyeido telah memperbaiki teknik-teknik ini selama tiga ratus tahun memastikan terperinci tanpa ada pembaziran dalam proses pengeluaran.

Bahan-bahan sehalus lumat dan dicampur dengan teliti, bahan serbuk semulajadi yang mengikat, "Tabuko." Sehingga lima puluh jenis herba dan rempah terpilih  dicampur dengan air tulen, membentuk dengan cepat supaya kering secara perlahan-lahan. 

Kerana ia dibuat dengan penjagaan kualiti dan mengandungi bahan-bahan semula jadi terbaik, Shoyeido kemenyan matang dan meningkatkan dengan masa. Bauannya itu menjadi lebih mendalam dan lebih lunak, mencerminkan kehalusan dan penghalusan yang mana Shoyeido di kenali. 



Kemenyan tradisional Jepun dari Ramuan Terbaik A Gift of Nature 
Pelbagai jenis akar yang luar biasa dan kulit kayu digunakan, seperti magnolia, Peony dan Cypress. Para-para Pengisar menggunakan tumbuhan dan rempah untuk membuat produk inii. Semuanya daripada bahan-bahan sangat berharga amat di kenali selama berabad-abad. 


Ianya adalah bentuk bahan yang paling popular dikalangan spesis kemenyan. Pelbagai wangian dan asap bauan memanjang memenuhi keseluruhan ruang daripada pembakaran walaupun pembakaran di ruang bilik yang besar, ianya di gunakan juga ketika upacaraan keagamaan.  Berkali dibakar bauan tetap lama bertahan, mengikut kesusaian masa serta tempat, kerana kayu kemenyan ini mempunyai bauan seragam serta setiap kali aroma di lepaskan , baunya serata dan bauan nya beransur atau pelahan serta aroma lembut.


1.Sandalwood (Byaku-dan) 


Ianya adalah bentuk bahan yang paling popular dikalangan spesis kemenyan. Pelbagai wangian dan asap bauan memanjang memenuhi keseluruhan ruang daripada pembakaran walaupun pembakaran di ruang bilik yang besar, ianya di gunakan juga ketika upacaraan keagamaan.  Berkali dibakar bauan tetap lama bertahan, mengikut kesusaian masa serta tempat, kerana kayu kemenyan ini mempunyai bauan seragam serta setiap kali aroma di lepaskan , baunya serata dan bauan nya beransur atau pelahan serta aroma lembut.
 
2.Agarwood (Jin-koh) 

Bersifat lembut diperolehi dari pokok wangian Genus Aquilaria, dimana pokok ini mengumpul resin dibahagian di serang kulat dan pelbagai sebab lain kejadian semulajadi. Semakin lama ianya semakin matang, memembentuk resin akan mengeluarkan bauan halus, telah menjadikan ianya popular serta telah di burui berabab abab yang lampau. Ianya mula di komersialkan sebagai tanaman di Negara-negara Asia Tenggara, seperti di Indonesia, India, wilayah Kainan China, ianya penting dijadikan kemenyan,, sebagai mencium aroma di Jepun dan juga di gunakan secara tradisional unrtuk ketenangan minda atau semasa upacara riadah.
3.Kyara 


Gred tertinggi Gaharu dipanggil Kyara, yang bermaksud "permata" popular di Jepun kuno. Kyara meresap aroma yang lebih mendalam dan lebih popular  daripada resin gaharu lain.  
4.Benzoin (Ansoku-koh) 
Manis, resin balsamic dari pokok daun luruh tinggi dalam keluarga Styracaceae itu, benzoin boleh ditemui di Sumatera. Ia menghasilkan aroma yang lembut yang hangat.

5.Borneol (Ryu-tidak) 

Berasal dari pokok kapur barus itu, Dipterocarpacae keluarga. Borneo kamper adalah bahan kristal, yang terkumpul dalam jurang batang. A serangga semula jadi rama-rama dan penghalau. 
6.Ginger Lily (San-na) 

Perkataan akar kering tumbuhan yang berasal dari Vietnam, dan juga telah berkembang di India dan selatan China, tumbuhan ini menanggung halus, wangi, bunga orkid seperti; dan sangat berharga untuk, wangian hangat manis dan pedas. 
7.Clove (Cho-ji) 
Cengkih adalah tunas bunga kering daripada pokok-pokok tinggi malar hijau, yang Myrtaceae keluarga, dan berasal dari Molluques dan Kepulauan Zanzibar. Panas, aroma pedas yang telah menjadikan ia salah satu rempah yang paling terkenal di dunia.

8.Frankincense (Nyu-koh) 
Salah satu bahan yang paling sangat berharga dalam dunia purba, Kemenyan telah digunakan dalam upacara banyak agama. Ia didapati dalam resin pokok, yang Burseraceae keluarga, ditanam di timur laut Afrika, pantai-pantai Laut Arab dan Somalia. Dikenali sebagai ejen sakit-relief dalam ubat-ubat herba.

9.Cinnamon (Keihi) 
Kulit kering daripada tumbuhan daripada Lauraceae keluarga, Cinnamon dihasilkan di wilayah-wilayah selatan China, Vietnam, Sri Lanka dan Indonesia. Salah satu rempah yang paling tua yang diketahui oleh manusia, ia diniagakan antara India, China dan Mesir lebih 4,000 tahun yang lalu. Kayu manis disebut dalam Alkitab, dan juga Greek dan Roman farmakope.

10.Star Anise (Dai-uikyo)
 
Dianggap sebagai salah satu tumbuhan ubatan dan masakan utama, buah-buahan kering dari keluarga Magnoliaceae mempunyai bau yang meriah, manis dan herba dan sebahagian besarnya ditanam di wilayah-wilayah selatan China. Bahan popular untuk masakan Cina. 

Gaharu disenaraikan sebagai perkara Lampiran II oleh CITES (Konvensyen Perdagangan Antarabangsa Spesies Terancam). Walaupun Lampiran II barangan tidak bahaya kepupusan, mereka sedang dipantau dengan teliti dan perdagangan antarabangsa adalah terhad. Jika anda ingin mengimport atau produk Gaharu Gaharu Berkaitan dari Jepun, anda mesti memberikan masa yang mempunyai permit eksport dilindungi dan prosedur penghantaran tertentu perlu dilaksanakan bagi mematuhi CITES garis panduan. Selamat memulakan kajian..TQ.

 




Tiada ulasan:

Catat Ulasan