Rabu, 1 April 2015

GAHARU .. Sepintas Lalu. Nota 2010.

Catatan nota 2010 ini bagi pendapat saya, ianya tiada penting sangat pada para-para pengusaha yang telah lama bergiat di industri  gaharu, ianya cuma boleh di anggap sebagai ulasan sepintas lalu, atau asas pengkenalan mengenai apa itu Oud atau gaharu. Tetapi, bukan semuannya mengenali, mengetahui serta mendapat maklumat tepat tentang gaharu. Bergitu juga semasa pengiatan awal saya di bidang ini, terhegeh-hegeh mencari ilmu kegaharuan tanpa ada bantuan moral , dedahan serta tunjuk ajar, saya ingin kongsi kan maklumat sepintas lalu khas bersama para peminat serta bakal-bakal pengusaha baru.


Nabi Muhammad S.A.W ( Selawat ke atasnya, Hikmah serta rahmat ke atasnya) menyayangi bauan mawar. Dia suka bauan gaharu ,  mengajar serta memberitahu para sahabatnya bahawa oud adalah bahan perubatan . Itu lah sebabnya oud menjadi terkenal, pemburuannya terus meningkat  selama beberapa berabab-abab , dari dekad ke dekad, telah menjadi satu  tradisi pengunaan pewangian Oud , Oud menyeberangi dari satu benua  ke satu benua dari Asia ke Turki , popular di  Asia Barat , terus ke Eropah.


Profil Bau: Rembesan patologi pokok aquillaria, kaya beraroma, berkayu-pedas, bau hapak ( bau kayu )  yang sangat berharga di Timur Tengah. Di dalam minyak wangi dikomersialkan ianya adalah terbaik boleh dikatakan semua "oud" adalah  satu kesempurnaan yang dicipta , oleh alam secara semulajadi.dan ketahaman aroma bergitu lama..
Nama biasa: Gaharu, Oudh dan pelbagai nama mengikut Negara asalnya.
Famili: Thymelaeceae
Genus: Aquilaria
Jumlah Spesies: Terdapat kira-kira lebih dari 20 spesies genus Aquilaria. 
Gaharu dikatakan sebagai kayu yang paling termahal di dunia. Terdapat banyak nama-nama untuk resin dan wangani dihasilkan diperolehi terutamanya dari pokok-pokok pada genus Aquilaria ini . Paling kebiasaannya, resin yang dikenali sebagai gaharu, aloeswood, gaharu, gaharu, atau Oudh (Dalam Bahasa Arab).
Gaharu digunakan sebagai kemenyan berkualiti tinggi sejak berabad-abad lalu. Orang Cina menggambarkan bauannya sebagai "wangian manis, mendalam tetapi seimbang", menggunakannya dalam pelbagai perayaan upacara keagamaan dan setiap perayaan, serta begitu juga dengan bangsa Arab, India dan Jepun .


Gaharu juga merupakan sebahagian daripada Farmakopeia tradisional, sejak zaman pertengahan dan doktor Cina masih  mengamalkan mengubati selsema dan masalah disgestion. Minyak diekstrak dari gaharu digunakan di negara-negara Arab sebagai minyak wangi.  Gaharu adalah  teras resin berkayu yang terhasil di pokok yang dimiliki oleh spesis Aquilaria, Aetoxylon (A.symeatalum) dan Gonystylus genus keluarga Thymelaeceae.Walau bagaimanapun, spesies dari genus Aquilaria kebanyakannya dikenali untuk pengeluaran gaharu - itu, sebagai pokok malar hijau yang cepat membesar.



Pokok Gaharu atau Oudh terhasil dari tindak balas akibat serangan kulat atau bakteria, Kulat ocassionally menijangkiti dengan pembiakan parasit merembeskan minyak mengeluarkan bau wangian, melindungani dikawasan yang cedera, seperti di bahagian (akar, cawangan atau bahagian batang), yang secara beransur-ansur menjadi lebih keras dan berwarna coklat gelap lama kelamaan bertukar menjadi warna kehitaman. (bahagian tengah pokok, yang lebih gelap daripada warna kayu asal) ianya agak ringan dan berwarna pucat sebelum jangkitan. Biasanya penuai  akan memotong bahagian-bahagian yang dijangkiti dengan harapan bahawa pokok itu akan mengeluarkan lebih banyak kayu resin



Spesies Aquilaria yang menghasilkan gaharu yang terdapat di seluruh Asia, manakala berlaku secara semula jadi di Asia Selatan dan Asia Tenggara. Di benua kecil India adalah sumber utama gaharu beberapa abad tetapi sebagai pokok telah menjadi sukar didapati di pertengahan abad kedua puluh, pengekstrakan dipergiatkan di Indochina. Kemudian ia telah diperluaskan ke Indonesia dan Malaysia. Hari ini perladangan Gaharu wujud di beberapa negara, termasuk Bangladesh, Bhutan, India, Laos, Myanmar, Papua New Guinea, Thailand dan Vietnam.



Ia boleh tumbuh di pelbagai jenis tanah, termasuk tanah berpasir . Anak benih mudah tumbuh  di dalam iklim berkeadaan lembap, tetapi pokok dewasa yang besar kadang -kadang tumbuh dalam hutan dan boleh menahan kepanasan cahaya matahari. Sesetengah spesies boleh ditemui tumbuh pada curam, berbatu, cerun yang terdedah, dan di kawasan-kawasan yang mengalami musim, panas kering.Pokok-pokok tumbuh untuk 6-20 m tinggi. Daun silih ganti, 5-11 cm panjang dan 2-4 cm lebar, dengan pucuk  pendek . Mempunyai bunga yang berwarna kuning-hijau, mengeluakan buah-buahan berbentuk kapsul berkayu 2,5-3 cm panjang.




Aquillaria Malacenensis dianggap sebagai ratu Oudh dari Indonesia serta di Malaysia. Pokok ini boleh membesar kira-kira 40 M atau 131,23 kaki tinggi dengan diameter 80 cm . Ia dikatakan adalah pengeluar terbaik resin gaharu dan minyak di Indonesia dan Malaysia.  Gaharu dieksport dalam pelbagai bentuk (serpihan kayu, tepung, minyak dan produk siap seperti seperti minyak wangi, kemenyan dan ubat-ubatan), dan pengimport utama adalah negara-negara di Tengah dan Timur Jauh - khususnya Emiriah Arab Bersatu dan Arab Saudi (di mana gaharu dikenali sebagai Oudh), serta Hong Kong, Taiwan dan Jepun.



Penyulingan
Terdapat tiga kaedah di mana minyak gaharu adalah suling iaitu hidro-penyulingan, penyulingan wap dan super kritikal pengekstrakan CO2. Walau bagaimanapun, kaedah yang paling biasa adalah penyulingan hidro-penyulingan dan penyulingan wap. Satu lagi perkara yang mempunyai kesan ke atas penyulingan minyak ialah umur pokok itu.Pokok yang lebih tua mempunyai kandungan resin yang lebih tinggi dan sama seperti wain, resin lama menjadi lebih baik dengan usia. 



Bercakap penggredan minyak gaharu, minyak kualiti yang terbaik keluar dari penyulingan pertama dan selepas ini kayu untuk menjalani penyulingan kedua dan dengan itu, ia digred sewajarnya berapa kali ia masak.  Minyak yang datang dari penyulingan wap dikatakan kekurangan kualiti tiga dimensi berasap yang berasal dari minyak hidro-suling. Dalam kedua-dua kaedah, selepas minyak telah suling, ia ditapis, sunned, dan berusia seketika. Semakin banyak minyak yang tua, lebih baik ia akan bau.
Pengganti sintetik?
Pembangunan gantian sintetik biasanya timbul apabila bekalan produk semula jadi tidak boleh didapati dan mahal pada masa yang sama. Sejak, Gaharu tidak boleh disintesis, pengganti kimia sedia ada untuk minyak wangi ini adalah murah dan merupakan jalan akhir menguntungkan berkurangnya pasaran. Di samping itu, produk-produk ini tidak sama kualiti walaupun hampir sama peniruan produk semula jadi. Komponen bahan kimia utama yang bertanggungjawab untuk bau ciri produk Gaharu, sesquiterpenes, pada dasarnya boleh disintesis. 



Walau bagaimanapun, ini adalah struktur yang sukar yang akan menjadi terlalu mahal untuk mensintesis, yang menjadikannya komersial sepenuhnya tidak menarik perhatian.  Jadi perbezaan utama dalam wangian minyak Oudh dan Oudh sintetik boleh dibezakan dengan mudah. Oudh bau syurga, berkayu dan balsamic dan sekitarnya aura hangat pahit manis nuansa dan berkayu. Manakala, Oudh sintetik bau berkayu nyata, leathry dan tidak mempunyai aura yang balsmic hangat.
Gaharu Mahal?
Hasil yang rendah di perolehi daripada bahan tumbuhan ini, biasa dan proses yang memerlukan tenaga pekerja pengekstrakan. Ini semua adalah sebab-sebab tertentu mengapa terlalu sedikit daripada pengeksrak minyak Gaharu Minyak. Gred rendah daripada kayu resin digunakan untuk pengeluaran minyak biasanya memerlukan minimum 20kg untuk menghasilkan 12ml minyak



Menurut Nabeel Adam Ali, Pengarah Swiss Wangian Arab  , Oudh berharga tertinggi yang berkualiti, suatu masa dahulu, datang daripada pokok-pokok tua daripada 100 tahun, ia tidak bermakna bahawa pokok-pokok baru tidak mendapatkan aroma yang baik tetapi apa yang kurangnya adalah kualiti, warisan dan tradisi. Namun, jualan minyak wangi berasaskan Oudh-terus berkembang setiap tahun, tetapi untuk memenuhi permintaan, yang banyak perfumers telah mula menggunakan pelbagai-bagai campuran oud asli dan tiruan. ( New York Times )

Menurut kata penyelidik Oud,  ia menganggarkan bahawa kira-kira 20 tahun yang lalu, satu kilogram, atau £ 2,2, berkualiti tinggi "e-gred" oud - gred peringkat termasuk diantara  gred kualiti oud  terbaik-  harga dipasaran kira-kira 1,800 dirham, atau $ 500 .Sekarang, harganya telah meningkat ke 12,000 dirham, peningkatan yang mengejutkan dalam harga Oudh. Di kalangan peminat  sanggup berbelanja sebanyak 200,000 dirham per kilogram, Oudh tertinggi berkualiti masih boleh didapati. Tetapi bekalan amat sedikit. ( New York Times ) Ia telah dianggarkan € 18,000 untuk satu kilo dari harga pasaran semasa pada asasnya untuk digunakan penghasilan Perfumery Asli bagi aroma yang akan  tahan lama serta mengekalkan Wangian Asli. 


Satu sebab, gaharu bertambah berharga mahal, punca utamanya ancaman kepupusannya semakin terancam. Resin yang dihasilkan oleh genus  Aquilaria ini di antaranya  A. agollocha, A. malaccensis dan A. crassna. A. malaccensis dilindungi sepenuhntya di seluruh dunia oleh CITES (Konvensyen Perdagangan Antarabangsa Spesies Fauna dan Flora) konvensyen dan juga oleh Kesatuan Konservasi Dunia, IUCN. A. crassna telah disenaraikan sebagai spesies terancam Beberapa tahun yang lalu oleh Kerajaan Vietnam tetapi kini disenaraikan sebagai spesis yang dilindungi di Vietnam.
KEGUNAAN gaharu
Satu penggunaan penting gaharu adalah pengeluaran kemenyan. Gaharu adalah afrodisiak, kedua-duanya dalam bentuk minyak, dan sebagai kemenyan. Ini adalah umumnya kegunaan topikal tetapi minyak itu juga dijual di farmasi Vietnam untuk kegunaan dalaman dengan matlamat yang sama. Perubatan China menggunakan serbuk Aquilaria sebagai rawatan untuk sirosis hati dan untuk ubat-ubatan.

Gaharu: Mengapa Oud begitu popular?
Oud ( Oud, Gaharu, Oudh atau Aoud ) telah menjadi satu bahan yang sangat bergaya pada tahun-tahun lepas. Timur dan Selatan telah sentiasa menjadi sumber untuk bahan-bahan eksotik dan  benar-benar sering perlu untuk minyak wangi yang biasanya dibuat di Eropah. Walau bagaimanapun, gaharu tidak pernah menerima apa-apa populariti di kalangan masyarakat barat dalam industri minyak wangi seperti dalam dekad yang lalu. Pengiktirafan media massa untuk bahan ini bermula pada awal alaf baru, dan ia seolah-olah memberi peningkatan baru mempopularkan Oud..


Komen komen daripada peminat yang tertanya-tanya mengenai sifat obsesi  gaharu antara perfumers.  Kita hidup melalui satu tempoh yang menarik untuk menemui bahan-bahan baru ( sejak gaharu yang telah dikenali selama berabad-abad).Aroma yang berbeza sentiasa menetapkan gaya seseorang, pada setiap masa diikuti oleh perfumers dan pasaran. Pada mi propaganda pemasar telah menjadi sebagai kegilaan. walaupun ianya sangat memcabar kerana oud, dikuasai alam semula jadi, khususnya, tidak melampaui batas..

Montale adalah orang yang pertama membuka pasaran di Timur ke Barat, dan kemahiran perfumers Perancis ini terus berada ke Timur, tetapi selepas kejayaan beliau, kerjasama antara Barat dan Timur telah mendadak permintaan dipergiatkan lagi, beliau. bergitu aktif mula membuka untuk pasaran di Arab. satu demi satu, mula membentangkan memperkenalkan minyak wangi mewah mereka, di  Eropah.Minyak wangi mula di anggap seperti permata dilekatkan dalam emas dan perak,  di botolkan,  di botol amat mempesonakan,  menjadi betul-betul istimewa.
Terima kasih melawati blog gaharu kami .. TQ.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan