Rabu, 25 Mac 2015

GAHARU.. Penyulingan ( Ekstrak CO2 ) Nota 2009 .

“ Dengan hati dan jiwa, Saya percaya ini adalah satu betul-betul kebenaran. Allah telah dipermudahkan perjalanan rohani yang paling fasih, terjawab soalan yang sentiasa bermain main fikiran kita. Telah menjadi satu amalan tradisi rohani kita, pewangi mungkin di anggap cuma bahan , tetapi ianya membawa makna yang cukup besar kepada  sipemakainya mula menganggap satu tindakan ibadah.” ( Pencium Aroma Gaharu )
Minyak Gaharu adalah minyak yang amat jarang dikenali dan paling berharga , berasal di Utara Timur India, Bhutan dan bahagian Asia Tenggara. Ianya mempunyai sejarah yang sangat lama digunakan sebagai ubat-ubatan, kemenyan dan sebagai minyak aromatik. Juga dikenali sebagai gaharu atau kayu gaharu, terdapat beberapa spesies Gaharu, antaranya dikenali ramai Aquilaria agollocha, A. malaccensis dan A. Crassna. 

NAMA BIASA:

Minyak Oud, Eagleswood Ud, minyak Aloeswood, Kiara. 

Digabungkan DENGAN

Carnation, Geranium, Sandalwood dan Alkohol. 

Komponen:

Sesquiterpenes, chromones fenil etil, selinene, eudesmene, asid palmitik. 

KEGUNAAN:

Minyak gaharu adalah afrodisiak yang paling terbaik diperolehi daripada semua minyak pati. Tonik yang amat  berkesan, afrodisiak dan sifat diuretic mampu membantu dalam epilepsi. Ia juga mempunyai bahan yang mampu mengeluarkan udara dalam badan, sebagai anti-mikrob, dan anti-asma. Selain itu juga, ia digunakan dalam pencernaan, gangguan saraf, aduan bronkial, reumatisme, cacar, penyakit semasa dan selepas bersalin, demam, kejang dalam penghadaman dan sistem pernafasan. Ia juga digunakan dalam aplikasi Aromaterapi serta untuk kegunaan terapeutik dalam sebilangan besar ubat-ubatan Ayurveda. 

Spesifikasi: 
·         Nama Botonical: Aquilaria agallocha
·         CAS: 8008-79-5
·         Negara Asal: Assam, India
·         Warna & Bau: likat Gaharu India Cecair, Renious, bau hangat dan smocky
·         Kelarutan: Larut dalam minyak. Tak larut dalam air
·         Graviti tentu: ,9418-0,966
·         Putaran optik :( + 10 °) - (+ 25 °)
·         Indeks biasan: 1,507-1,515
·         Kilat: 170 ° C
·         Komponen utama: asid palmitik - 12.14


Pengekstrakan Kaedah:
Penyulingan wap daripada gaharu , kayu  gred tertinggi telah di asingkan untuk dijual sebagai cip kemenyan, gaharu yang masih tertinggal pada sisa kayu digunakan untuk menyuling minyak oud. Tetapi, ada yang lebih gemar menjual timbunan kayu  gaharu daripada prosesan minyak.




Faktor pertama mengawal kualiti minyak oud adalah kualiti daripada cip gaharu digunakan untuk penyulingan. Walaupun ia adalah unfeasible untuk menggunakan gred tertinggi gaharu bagi menyuling minyak - yang berkualiti rendah, tetapi masih tetap bergred kemenyan, kayu digunakan untuk menghasilkan kualiti tertinggi minyak oud. kayu yang telah dijangkitan kulat , terdapat lebih banyak resin dalam kayu yang boleh disuling. Umur pokok itu juga mempunyai peranan penting, berkesan menghasilkan minyak yang terakhir. Pokok-pokok yang lebih tua mempunyai kandungan resin yang lebih tinggi, dan seperti wain juga resin oud menjadi lebih baik dengan usia bergini.



Kayu akan dicincang menjadikan kepingan kecil tujuan penyulingan, dan habuk yang dihasilkan daripada menggilap (carving)  dan penamat cip kemenyan gred juga dikumpulkan. Kayu biasanya direndam dalam tong air atau kolah untuk beberapa tenpoh waktu tententu bertujuan   membuat ia lebih mudah untuk penghasilan minyak  keluar apabila dipanaskan. Ini adalah faktor kedua yang mengawal kualiti dan bau minyak gaharu. direndam terlalu pendek tempoh masa, penghasilan minyak dari kayu agak sukar. Jika direndam terlalu lama, minyak akan berbau busuk dan seperti najis. Penyuling yang pakar telah diperhalusi teknik ini, dan telah ditafsirkan berapa lama kayu tertentu harus direndam.


Selepas proses merendam selesai, kayu itu diletakkan di dalam  periuk stim yang besar dan akan dimasak pada kadar suhu  / tekanan wap yang betul.  Ini adalah faktor ketiga yang akan memberi kesan bau terhadap minyak. Kebanyakan penyuling, mahu menjimatkan kos penyulingan, memasak kayu pada suhu dan tekanan yang sangat tinggi. Ini dilakukan dengan harapan menghisap seberapa banyak minyak gaharu daripada kayu dalam tempoh yang singkat, mungkin, untuk mengurangkan kos buruh, bahan api, air, dan kos elektrik. Tetapi kesan ini dapat dibezakan dengan jelas setelah minyak dihasilkan. Bau hangit, terbakar dan keras, dari beberapa perkataan lain digambarkan pada minyak tersebut.


Dengan menggunakan kaedah India penyulingan hidro tradisional, kayu dimasak selama beberapa hari. Minyak yang berkualiti terbaik yang pertama akan terhasil , biasanya dalam 1-3 hari pertama mula memasak. Sering dirujuk sebagai 'penyulingan pertama'. Selepas ini, kayu dimasak sekali lagi dan gred kedua oud diekstrak. Sejak penyulingan hidro di perkenalkan ianya menjimatkan masa, tetapi, mengikut sumber, para-para penyuling lebih suka menggunakan penyulingan wap.


Penyulingan wap memerlukan pengunaan minyak masak di bawah tekanan guaged menggunakan wap dan bukannya melalui air mendidih. Minyak boleh diekstrak menggunakan teknik ini dalam masa hanya satu hari. Walau bagaimanapun, menetapkan haba terlalu tinggi tekanan yang boleh menyebabkan kos tinggi daripada harga aroma minyak tar memperolehi dari minyak yang terbakar, jadi, ianya memerlukan latihan serta pengalaman dan kawalan teliti tekanan adalah faktor kelima bagi mengawal bau minyak oud.


Stim suling.
Walaupun kaedah penyulingan hidro tradisional yang biasa digunapakai di India, Thailand dan Kemboja, wap-penyulingan adalah yang paling utama dijalankan di Indonesia, tetapi, ianya juga digunakan di Thailand dan di tempat lain. Terdapat juga kaedah lain mengekstrak minyak oud, seperti super kritikal pengekstrakan CO2, tetapi kita telah membincangkan dua kaedah yang paling terbaik.Selepas minyak telah suling, ia ditapis dan disimpan seketika. Semakin lama minyak disimpan , bau akan bertambah baik.

Mengenai Gaharu Minyak

* Minyak Lavender
* Minyak Sandalwood
* Patchouli Oil
* Minyak Gaharu
* Organik Minyak Essential

  
Ekstrak CO2
Oud datang dari spesies Aquillaria agollocha dari ladang yang ditanam di Assam, India, kawasan asalnya dtemui dan diketahui mempunyai banyak pokok menghasilkan gaharu secara semulajadi. Walaupun masih terdapat pokok-pokok gaharu liar yang terdapat di kawasan hutan tidak boleh diakses, amat jarang berlaku penemuan dan sangat sukar untuk mendapatkan. Dengan membeli minyak gaharu daripada pokok-pokok ditanam, kita membantu mengurangkan kerosakan kepada baki pokok gaharu liar , manakala yang tumbuh di hutan pokok-pokok gaharu bertambah berharga akan berkembang.



Aroma Gaharu datang daripada proses di mana kulat menjangkiti pokok-pokok, menghasilkan oleoresin pada tepu kayu. Ia adalah melalui penghasilan oleoresin tepu kayu di mana Oud membangun aromanya. Wangian ini rumit, mendalam serta berkayu, dan sangat berharga dijadikan kemenyan di Jepun dan sebagai minyak wangi di Timur Tengah. Oleh kerana jarang di dedahkan , Gaharu tidak bergitu terkenal di Barat, tetapi di kenali oleh dipasaran minyak pati,  sesiapa yang bergiat serius tentang aromaterapi dan minyak wangi semula jadi.

Minyak Oud tetentu telah dieksrak CO2 . Ia adalah sangat pekat dan gelap minyak coklat, tidak akan melekit, boleh digunakan secara langsung pada kulit (bertahan lama) atau menipis dalam minyak campuran, suhu badan anda sendiri, jalan mudah untuk digunakan sebagai alternative, yang telah  dicipta oleh Eden Botanicals  mencampurkan Gaharu 5% bersama Sunflower Oil sebagai cecair untuk mandian.

Terdapat banyak gred gaharu, dan kayu yang berkualiti tinggi  sangat mahal. Malah, kayu gred pertama adalah salah satu produk semulajadi yang paling mahal di dunia, dengan harga sehingga $ 13.000 per paun, dan minyak pati daripada pokok-pokok gaharu liar adalah salah satu daripada minyak yang paling termahal di dunia Oleh kerana adanya sumber Oud daripada pokok-pokok yang ditanam - bukan daripada pokok-pokok liar atau terancam - Mudah didapati dari pembekal minyak  pada harga yang lebih berpatutan. Minyak Gaharu yang tulen dan tidak tercemar, anda hanya memerlukan jumlah yang kecil dalam campuran anda untuk menikmati aroma yang amat indah

Abstrak

Gaharu (Aquilaria crassna) adalah kayu wangi yang mengandungi minyak pati yang penting dari segi ekonomi. Ia telah didagangkan untuk digunakan sebagai kemenyan, minyak wangi dan ubat-ubatan tradisional. Dalam kajian ini, kesan tiga kaedah yang berbeza untuk mengeluarkan minyak gaharu dan komposisi kimia minyak gaharu diekstrak telah dikaji. Kaedah hydrodistillation konvensional mempunyai dua kelemahan utama iaitu; masa pengekstrakan panjang kira-kira 5 hari dan penggunaan tenaga yang tinggi dengan hasil yang rendah (0.075% w / w). Prarawatan gaharu dengan enzim teknikal sebelum hydrodistillation menjejaskan extractability minyak pati secara positif (0.20% w / w). Pengekstrakan minyak gaharu menggunakan superkritikal karbon dioksida pada 600 bar menghasilkan hasil yang lebih tinggi (0.47% w / w) berbanding hydrodistilation di berbeza masa pengekstrakan pendek 3 h dan proses suhu (85 ° C). 



Menganalisis ekstrak menggunakan Kromatografi Gas / spektrometer massa (GC / MS) telah menunjukkan bahawa komposisi minyak pati berbeza daripada satu sama lain. Sebatian utama dalam minyak pati dari hydro distillation ialah selina-3,7 (11) -diene (17.21%), δ-selinene (12.36%), 1,3,5-trimethyl-6-methyldiene-tricyclo [3.2.1.0 ( 2,7) [oct6-3-en-8exo-ol (10.26%) dan 4a, 5-Dimethyl- 3 (1-methyldiene) -4,4a, 5,6,7,8-HEXA hidro-2 ( 3H) -napthalene (9.6%). Prarawatan gaharu dengan enzim teknikal menyebabkan Aristol-9-en-8-satu (28.77%), β-guaiene (14.94), guaia-3,9-diene (14.32%) dan 7.7-dichlorobicycl0 [3.2.0] hept-2-en-6-satu (7.58%) sebagai bahan utama. Untuk super kritikal karbon dioksida (ScCO 2) pengekstrakan (600 bar, 85 ° C, 3h) gaharu adalah tiga bahan-bahan; furoscrobiculin B (27,98%), furosardorin A (19.07%), dan bicyclo [4.4.0] des-5-Manuela, 1,5-dimetil-3-hydroxy-8- (1-metilena-2-hydroxyethyl-1) (18.68%) sebagai bahan utama dalam minyak gaharu.


Minyak gaharu ( Oud Minyak, Minyak Aloeswood, Eagleswood Ud, Kiara ) adalah Minyak semula jadi amat jarang ditemui dan berharga yang diperolehi daripada beberapa spesies pokok Gaharu, berasal di Utara Timur India, Bhutan dan bahagian-bahagian Asia Tenggara, mempunyai sejarah yang sangat panjang digunakan sebagai ubat-ubatan, dijadikan sebagai kemenyan dan sebagai minyak aromatik. Gaharu adalah sangat kompleks, Dalam kewangian berkayu , mengingatkan amber. Ia mempunyai balsamic, ambar, berkayu, wangian memdalam. Untuk pengalaman bahan ini adalah unik tak ubah seperti perjalanan di jalan raya untuk kesempurnaan rohani. 




Nabi Muhammad S.A.W (Selawat keatas nya " keamanan dan rahmatan atasnya") pernah berkata, 'Kekasih kepada saya di dunia adalah wanita dan minyak wangi, dan cahaya mataku di dalam solat.' Jika anda mengkaji kenyataan itu dengan teliti, anda dengan cepat akan menyedari satu-satunya 'perkara' bahan, dia benar-benar mencintai bahan dari dunia adalah minyak wangi. Wanita adalah orang-orang, rakan-rakan dan sahabat sebagai rohani serta fizikal. Dan solat adalah suatu tindakan wajip, bukan 'perkara' yang ketara. Jadi minyak wangi hanya milikan duniawi yang paling rohani yang di gemari oleh manusia. TQ.

1 ulasan:

  1. Terima kasih Tuan atas perkongsian yang sangat berinformatif ini

    BalasPadam