Selasa, 15 Disember 2015

GAHARU..Kalambak, Kyara, kyaras atau Kinam.



Kali ini saya catatkan satu spesies yang kita tak pernah terlihat, mungkin ada yang tidak pernah terdengar atau mungkin tidak akan kita temui diseluruh pelusuk hutan belantara di bumi Malaysia yang tuah ini. Walaupun bagaimanapun, satu spesies ini yang paling tersohor di arena pedagangan “Oud” antarabangsa yang digelar “Raja Gaharu”, tetapi, asal usul pertemuannya lokasi dan habitat sebenarnya masih menjadi persoalan. Bukan bererti saya bangga-banggakan serta agong-agongkan spesies ini, catatan ini berdasarkan kajian saya mengenai spesies gaharu. Mengikut daripada laporan asal pengkaji Ahli botani, mengatakan bahawa, kinam mempunyai banyak nama, seperti, Kyara, kalambak, kannam, Qinam, kyanam dan kyaras. 



Tetapi, antara satu nama ini membuat saya amat tertarik pada artikel ini, ia itu, nama “Kyaras”, merupakan satu nama yang sama pada spesies gaharu yang tumbuh di bumi kita, iaitu malaccensis lamk, atau depu atau gaharu atau kyaras. Jika betul daripada kiraan saya, kita adalah merupakan sekalangan pengusaha yang bertuah, kerana Negara kita masih berbaki, masih wujud dan mempunyai salah satu spesies gaharu termahal di dunia, masih tumbuh dan sentiasa bercambah dari masa ke semasa disekitaran suasana habitat kekal nya dikampungan.

Artikel ringkas ini diperolehi daripada pengiat tersohor dari Butan serta tambahan cacatan kajian sendiri, saya terjemahkan sekadar termampu dan edit, diterbikan. sebagai catatan blog gaharu saya (*Teks & Photo From Butan Kyara). Dari fikiran saya, ianya terbaik didedahkan secara umum sepertimana yang sering kita dengari tentang Kalambak, Kraya, kyaras atau Kinam ini, yang disalah taksirkan pada ketiga tiga nama yang sering sebut-sebut ini, dianggap antara spesies berbeza dan, sebagai menjawab soalan-soalan yang sering di ajukan kepada saya, Kalambak, kyara, kyaras atau kinam ini dari ada pokok berlainan?.
 


Kinam boleh ditemui di Indochina, Thailand, Kemboja, Myanmar, Laos, terutamanya di Vietnam. Menurut pengkaji kemenyen Kyozaburo Nakata dari Jepun. Nama Kinam berasal dari bahasa tempatan Vietnam Selatan, yang juga merupakan pedagang terawal Kyara. Nama ini berasal dari gabungan perkataan Sanskrit, untuk warna hitam "Kala" dan, perkataan dari bahasa Cina bagi pokok dipanggil "Bak". Kedua-dua panggilan daripada bahasa ini digambungkan sebagai “Kalambak” dan, kemudian nama itu ditukar kepada Kinam. Kinam sentiasa dijual dengan secara timbangan Kilogram. Kinam sangat sukar untuk didapati dan sangat mahal harganya. Harga pasaran untuk Kinam berkualiti bernilai lebih 20,000 USD per KG.

Oud melambangkan kesempurnaan semulajadi dan panggilan ini yang menghubung kaitkan dengan falkuti manusia dan tradisi alam purba, dari adat resam suku suku bangsa dan jiwa bumi seperti taman Surgawi dengan mengakui setulus hati kuasa kebesaran kejadian dicipta Yang Maha Agong, kepada masa-sifar roh, deria, kerohanian (tenang), fizikal dan getaran dunia seperti dunia khayalan, asas daripada diri primal dan sebagai menggambarkan kesempurnaan kewujudan aroma “Oud”. Dilaporkan bahawa, Malaccensis (Kyaras) adalah Spesies gred Kinam, gred ini adalah gred khas, yang kita diekstrak khas untuk pelanggan, yang ingin terutama mahukan aroma sesuatu yang ada pelbezaan dan tersendiri. (istilah pencium aroma gaharu).

Dipetik dari pepatah kuno yang popular mengatakan: "daripada melaksanakan perbuatan yang baik dalam tiga hayat (alam kanak-kanak, remaja dan dewasa), hidup berganjaran dengan berbau aroma Kinam pada kehidupan di dunia". Ia terkenal sebagai "Raja Gaharu", Kinam adalah yang terbaik daripada semua spesies gaharu dan dikenali mempunyai  banyak sebutan mengikut Negara iaitu - "Qinan", "Kynam", dan "Kannam", manakala di Jepun dirujuk dengan panggilan sebagai "Kyara". Orang dahulu kala mengatakan, "gaharu yang baik adalah amat sukar untuk didapati" tujuannya menggambarkan bahawa yang Kinam sukar menghasilkan pembentukan, salah satu punca menjadikan ia lebih berharga. Bererti, (rujukan) ianya seakan sama dengan habitat malaccensis lamk “kyaras” yang dianggap sukar untuk menghasilkan pembentukan resin.

Sehingga hari ini, kajian saintifik tidak menemui satu factor sebenar untuk menentukan pembentukan Kinam yang berkualiti. Walau bagaimanapun, para ahli kajian sastera purba kemenyen Cina berkata, ia kermungkinan ada berkaitan dengan aktiviti parasit dan serangga bersarang dan dihubung kait dengan lebah, yang tertakluk pokok berkenaan untuk penyerapan yang berpanjangan madu dan susu bahan-bahan yang secara beransur-ansur campuran dengan resin yang dihasilkan dari pokok itu, yang mengakibatkan proses transformasi yang panjang. Di samping itu, sebahagian santis moden memberi laporan bahawa ia adalah disebabkan oleh rangsangan kulat yang mengubah sifat pokok berkenaan atau dengan perubahan genetik di atas pokok wangi ini. 

Ahli kesusasteraan kemenyan Cina mengeluarkan pelbagai tafsiran pendapat mengenai tempat asal Kinam. Antara kemenyan purba seperti “Bencao Yanyi” (AMM) dari Dinasti Song, Xin Cha Shen Lan (Starry Rakit) dari Dinasti Ming, dan Huan (Bureaucrat) daripada Dinasti Qing, ada juga yang mengeluarkan berpendapat Kinam berasal dari Champa (Vietnam), manakala, sebilangan besar ahli-ahli kajian botani china mengatakan, bahawa ianya ditemui dikawasan pergunungan berhampiran Laut China Timur di Guangdong (Hainan), adalah tempat kelahiran asalnya menurut satu laporan, ianya membuktikan bahawa sumber asal-usul pertemuan Kinam tidak terhad ditemui satu kawasan.

Walaupun dicatatkan telah ditemui pada zaman purba, hingga ke sudut pandangan kajian botani moden kini, ia laporkan, adalah termasuk diantara kalangan salah satu spesies baru gaharu. Sepertimana yang ditemui oleh seorang ahli botani Perancis di kawasan-kawasan di sekitar Vietnam dan Kemboja. Secara rasmi telah dinamakan Aquilaria Crassna Pierre (dirujuk sebagai percanggahan pendapat) dan disenaraikan di bawah genus Aquilaria keluarga Thymelaeaceae. Mengandungi oleoresin yang kaya, dengan kelenjar oleoresin bersepah dengan jelas seperti lapisan kain di atas permukaan kayu. Orang dahulu kala mengatakan tektur: "Ia bergolek apabila skived dan ia adalah mudah dibentuk, tetapi sukar untuk mengunyah", dan juga: "tekstur seperti di selembut lumpur" dan "tekstur seperti sukar seperti jed". Oleh itu, kita fahami yang tekstur Kinam amat berbeza dan sukar.

Satu lagi ciri atas permukaan Kinam terletak aroma yang unik dan berlapis-lapis, yang terdiri daripadanya bauan begitu kompleks, bahawa ia tidak boleh dihasilkan semula walaupun menggunakan teknologi moden yang canggih. Berbanding dengan aroma gaharu lain, yang agak membosankan, tidak kestabilan dan pelbezaan terutamanya segi tahap intensity. Tetapi, Kinam kekal aroma menonjol dengan kerumitan untuk memahaminya, pembentukan berubah-ubah dan tidak dapat diduga: ia berbau segar dan monumental pada suhu biasa, meleleh aroma yang kuat dan matang berminyak apabila dibakar.

China mempunyai kejayaan besar dalam pengkajian kemenyan. Xiang Sheng (A History of Incense) oleh Ming pengumpul Zhou Jiazhou mengkategorikan Kinam mengikut syarat-syarat pembentukannya, seperti "pembentukan hijau", "pembentukan manis", "pembentukan madu", "pembentukan mentah", "pembentukan sutera emas" dan "pembentukan kulit harimau". Haiwai Yishuo (An) gred Kinam dinilai pada warna-warna semulajadi sifatnya, dengan kategori seperti "burung penyanyi hijau", "pembentukan orkid", "pembentukan sutera emas", "pembentukan manis" dan "pembentukan besi". Pada zaman moden, Kinam di istilahkan dan dikategorikan sebagai "putih Kinam", "hijau Kinam", "merah Kinam", "kuning Kinam", "ungu Kinam" dan "hitam Kinam". Selain itu, kawasan pergunungan di utara Binh Thuan Province di Vietnam terkenal dengan pengeluaran Kinam, dengan hasil tempatan yang diklasifikasikan kepada empat kategori "putih, hijau, kuning dan hitam".

Budaya kemenyan dikatakan telah diperkenalkan ke Jepun oleh orang Cina para sami-sami Kanjin, semasa perjalanan mereka untuk menyebarkan agama Buddha bertahun-tahun lamanya semasa pemerentahan Dinasti Tang. Di Jepun, sejarah menyebutkan "Kodo" ("kemenyan" Jepun) yang membawa ertikata "Aliran masuk gaharu". Nihon Shoki (The Chronicles of Japan) merekodkan sebahagian gaharu hanyut (Pedagang) kedarat pada tahun yang ketiga ketika pemerentahan kerajaan Empress Suiko (595 AD). Budaya pengunaan kemenyan beransur-ansur merebak meluas di Jepun, penggunaan di majlis Pernikahan, dipromosi oleh para bangsawan dan sami-sami Buddha. Sistem Pendidikan penggunaan kemenyan adalah sangat sistematik di Jepun.

Dalam zaman moden, isu yang sama yang berlaku kepada perkataan Kinam / Kynam (Qi-nan). Satu perkataan agak mudah disebut dan telah digunakan dalam bahasa pemasaran, meletakkan perkataan "Kinam". di sebalik permintaan, nampaknya ada meningkatkan nilai atau kualiti agarwoods atau produk tertentu yang dirasakan berkualiti. Penggunaan bahasa moden sebati dengan perkataan "Kinam, sebutan dalam banyak bahan-bahan gaharu biasa yang dikelirukan dengan nama Kinam / kyaras, walaupun sejarah boleh di ubah secara menipulasikan, tetapi, kita tidak boleh mengubah fenomena sosial semula jadinya.

Dalam teks kajian versi Jepun ringkasan dari Cina herba bertarikh keabad ke 17-18,  ia telah dicatakan, bahawa Kyara juga dikenali sebagai Kynam, Ky-Lam, atau Kya-nam. Nama Kyara adalah istilah masyarakat Jepun, semata-mata digunakan di Jepun untuk menerangkan sebutan Kynam, manakala di luar Jepun, panggilan kynam atau kalambak juga digunakan. Kynam perkataan (Kinam) digunakan secara bertukar ganti atau Kyara ditemui dalam banyak artikel kerana istilah-istilah ini digunakan dalam konteks kajian sejarah.

Ahli botani Perancis, Pierre Poivre (1719-1786) juga menyatakan bahawa terdapat tiga jenis "gaharu" atau "aloeswood", pertama adalah “khi-nam” (kynam) atau kalambak. kedua adalah “tram huong” (aloeswood biasa), dan ketiganya “tien huong” yang cukup banyak kayu putih. Kalambak, apabila diimport ke Jepun, harga meningkat lebih daripada 40 kali ganda. Seorang pengembara portugis, Tomes Pires (1465-1540), yang dicatatkan dalam kajiannya bertulis mengatakan, yang kalambak (kynam) adalah kualiti aloeswood terbaik, dengan perbezaan yang besar segi rasa dan bau, dan ianya mempunyai nilai seperti emas dan plumbum. 

Ahli-ahli pakar botani telah laporkan kajian mereka terhadap kinam dan mengakui mempunyai kualiti sama pada Aquilaria Crassna dan Malaccensis Lamk. Minyak-minyak pati gaharu yang terhasil melalui penyulingan tetap dinamakan “Oud” dan bergitu juga oleoresin darimana mana spesies Aquilaria spp ini tetap dipanggil gaharu. Yang menentukan nilai dan berkualiti gaharu, ianya mengikut gred seperti dinyatakan gaharu mempunyai 20 gred nya tersendiri atau melalui warna, kepadatan gaharu, berat dan semasa pembakaran, bauan di keluarkan melalui asap mengeluarkan aroma manis bukan asap berbau kayu api yang dibakar. TQ.

2 ulasan: