Jumaat, 16 Oktober 2015

GAHARU..Sesquiterpenes Biosintesis



Kadang-kadang tergelak seorang, ya lah, sejak bila pula jadi saintis nie, kikiki.. maklumlah kan, kita cuma orang kampung kurang berilmu, cetek pengelaman dan pergaulan terbatas, ke bandar jarang-jarang sekali, tu pun bila ada hal penting jer, kalau tak, menyepi di opis yang alas kadar  orang kampong lah katakan. Kadang-kadang keladang gaharu,  lawati pokok yang telah di inokulasi dan masa free, jejalah pelusuk kampung-kampung setiap dearah intai-intai pokok gaharu liar untuk di inokulasian pantang ditawarkan, akan di inokulasi seberapa segera.

Tetapi, telah menjadi satu tarbiat kegilaan semula jadi suka kaji mengkaji sesuatu bidang sebati dengan kerjaya, nak buat camno. telah melibatkan diri di bidang pertanian, yang ada berhubung kait dengan teknologi. Hati terlalu gemar melihat kehijauan bumi milik ALLAH, lihat tumbesaran pokok dan kesuburan pokok tanaman serta pokok-pokok tumbuh liar. Di zaman  persekolahan dulu-dulu, mata pelajaran di ikuti adalah sastera,  kalau kira dua pembandingan aliran kerjaya, ada perbezaan amat ketara di antara sastera dan sains, telah menjadi kerjaya sekarang, Sesuatu kerjaya yang tiada pernah terlintas di fikiran, kerjaya gila-gila, yang tiada termasuk di akal sama sekali, mahu bergiat aktif sebagai kerjaya pengiat gaharu teknologi.

Nak hurai tentang apa sebagai catatan terbaru blog gaharu kali ini..? Sesquiterpenes Biosintesis .. !! kau tahu ker apa benda tu..? Aku..? Cuma tahu sikit-sikit jer .. kikikikiki, Kalau pengiat tersohor, benda nie kecil jer ni., tetapi ilmu nie, bagi aku, terlalu penting, ia lah, sebagai penginokulasian atau tukang cocok pokok gaharu dan punya vaksin produk sendiri, wajip kena ambil tahu, apakah benda nya apa yang di nama Sesquiterpenes Biosintesis dan kat mana Sesquiterpenes Biosintesis berada, apa kena mengena dan apa peranannya membuat Sesquiterpenes Biosintesis tersohor sangat.

Dari perbentangan hujah kajian fungus,  Sesquiterpenes dan derivativ  chyomone phenylethyl adalah sebatian utama dalam gaharu. Oleh itu, kita telah memahami bahawa biosintesis ( pengawal selia ) dan Sesquiterpenes chyomone berada di dalam semua pokok Aquilaria spp, merupakan bahan utama dalam menentukan mekanisme pembentukan gaharu, walaupun sedemikian, sehingga kini   laluan  biosintesis ini, yang derivativ  chyomone masih didalam kajian. Mengikut kajian perbandingan yang jelas, laluan metabolisme terponid dilaporkan berlaku melalui asid mevalonic (MVA) dan 1-D deoxy-xylulose-5-fosfat (DXP) sebagai laluan, dimana synthases ada lah enzim yang digunakan langkah terakhir untuk membentuk Sesquiterpenes.

Gaharu terhasil selepas pokok Aquilaria spp tercedera, dalam tempoh awal pembentukan gaharu, oleoresin dalam gaharu wujud 2 bentuk, tylose dan gel dan Sesquiterpenes ini mempunyai aktiviti anti-mikrod dan anti-penyakit,, berdasarkan dari kajian hipotesis dilakukan, bahawa gaharu adalah hasil tindak balas pertahanan, selepas bahan-bahan pertahanan seperti Sesquiterpenes dan derivativ  chyomone phenylethyl dihasilkan. Sesquiterpenes gaharu dalam pokok Aquilaria spp, setelah melalui pengasingan di makmal dilaporkan wujup 5 gen synthase 5-guaiene (AcC1, AcC2 , AcC3, AcC4 dan AcL154) telah di klon daripada sel Aquilaria spp.

Semua ini berlalu di akibatkan fungus (menjangkiti ), proses semula jadi, terdapat pada pokok di lukai, patah dan aktiviti mikrod inokulasi, Apabila produk-produk ini menggabungkan dengan tisu kayu untuk mengelakan perkembangan kerosakan batang gaharu, kunci untuk menguji hipotesis ini ialah untuk mendedahkan mekanisme luka yang disebabkan daripada sesquiterpenes gaharu, tetapi matlamat ini terhalang oleh jumlah yang sangat terhad maklumat genomic tersedia untuk Aquilaria spp, kajian di lakukan menggunakan teknologi seperti :- 

1.   Untuk menberi wawasan terperinci ke dalam transcriptomes Aquilaria spp sihat dan mencederakan.
2.   Untuk menemui transkrip calon dengan homologi yang besar kepada enzim penting bahantara biosintensis dan penyesahan fungsi.
3.   Untuk mengenal pasti calon pengawal selia yang mungkin berkaitan dengan luka transduksi syarat dan peraturan pembentukan gaharu.

ASSs adalah ensim inducible yang mungkin bertanggungjawab untuk pembentukan sesquiterpenes gaharu. Sesquiterpenes adalah komponen yang paling penting dalam gaharu, kajian untuk mengenal pasti gen yang mengekod enzim yang terlibat dalam biosintesis, dan 30 unigenes di temui termasuk 4 kategori gen kritikal (HMGR, DXPS, FPS dan ASS) dan gen lain yang pemgekodan sythases dalam metabolisme bahan dalam Aquilaria spp, sebagai kajian lanjut yang berharga mengenai laluan terpenes biosintesis. 

Kajian berasaskan teknologi PCR menemui 3 cDNA sepenuh memanjang ASSs (ASS1-3) hampir sama dengan urutan asid amino. Analisis Phenetic menungjukan bahawa jarak evolutional antara 3 ASSs agak kecil perbandingan antara synthases daripada sepsis tumbuhan yang lain, kecuali Aquilairia crassna dengan ungkapan heterologous dalam E coli dan enzim ujian menunjukan bahawa ASS1-3 mempunyai aktiviti ASS dan merupakan produk utama sebagai 5-guaiene.

Analisis ungkapan PCR menunjukan ASS1 adalah hampir tidak dapat dikesan sama ada berasa di tisu-tisu yang sihat atau sebagai celluses, berada didalam tisu cedera atau calluses MJ (dirawat), ASS1 telah meningkat hamper 100 kali ganda. Tambahan pula, analisis GC-MS menunjukan bahawa produk utama adalah 5-guaiene terjadi selaras dengan tindak balas enzim dengan kandungan bahan telah meningkat 74 kali ganda, jelas menunjukan bahawa ASS1 ungkapan luka akibat dan bertanggungjawab kepada pembentukan sesquiterpenes gaharu pada Aquilaria spp.

Menurut laporan sebelum ini, telah menunjukan bahawa MJ boleh di sebabkan 3 sesquiterpenes (Q-guaiene, Q-humulene, 5-quaiene) berada di dalam sel-sel Aquilaria spp dan dihasilkan tindak balas enzim-enzim yang diklon. Daripada 5 klon (AcC1, AcC2, AcC3, AcC4 dan AcL 154 tidak mempunyai aktiviti TPC mungkin menunjukan pseudogen klon (ASS1-3) didalam kajian mempunyai homologi yang tinggi dengan AcC4 dan AcC3 dan produk dari pada yang sama. Oleh itu, eksperimen ini membolehkan kita mengenal pasti ASS1-3 sebagai enzim aktif Aquilaria spp dengan ungkapan inducible bertanggungjawab sebagai pembentukan gaharu.

Alhamdulillah, syukur kepada YANG MAHA BERKUASA memberi kesempatan kepada saya huraikan secara ringkas tentang Sesquiterpenes Biosintesis yang merupakan satu-satu bahan yang terkandung didalam pokok spesis Aquilaria spp ini. Ramai yang mengenal gaharu, tetapi jarang-jarang yang mengetahui apa yang sebenar berada di dalam kandungan gaharu, sekurang-kurangnya saya dapat share ilmu yang Allah anugerahkan, kongsi pengelaman khas untuk semua peminat, pengusaha dan para-para pengiat gaharu. TQ, kerana setia melawati blog gaharu kami yang tak seberapa. TQ sekali lagi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan