Jumaat, 5 Februari 2016

GAHARU… Aquilaria Crassna Pierre.



Assalamualaikum dan selamat sejahtera semua khas buat para-para pengikut setia blog ini, pada para-para pengusaha dan juga pada para-para peminat gaharu micrologi. Catatan berbentuk artikel ini saya terbikan sebagai cacatan blog kedua pada tahun 2016 ini, semuga sama-sama mendapat menaafat, berkongsi ilmu kegaharuan dan sama-sama kita doakan memperelohi kejayaan berbaloi-baloi dari kajian yang telah kita jalankan serta dari penat lelah kita, Insahallah. 

Seperti yang telah saya janjikan, sama-sama kita kenali satu spesies yang bergitu agak popular dan yang sering disebut-sebut oleh para pengusaha perladangan di Negara kita. Dikalangan pengiat yang tersohor, spesies ini adalah menjadi pilihan utama bagi mereka memperusahakan sebagai perladangan, satu speseis boleh dikatakan ianya mempunyai keistimewaan, kelebihan pembentukan gaharu, kualiti tersendiri dan salah satu nama yang agak menonjol di pasaran gaharu antarabangsa dan dikalangan pengusaha perladangan gaharu.

Walaupun apa jenis spesies gaharu yang ditanam, tanpa mengira spesies apa, asal dari mana, dari baka bijih, anak tumbuhan dari hutan, hybrid, klon atau kultur tisu, yang utamanya penjagaan. Ini adalah satu factor tumbesaran pokok, sekurang-kurangnya 3 atau 4 kali setahun mesti di bajakan dan kawasan ladang sentiasa bersih agar dapat mengelak pokok-pokok yang ditanam tidak diselimuti pokok-pokok reneh berakar, akan menyebabkan kematian dan apa-apa spesies gaharu yang kita tanam, cuma satu tagged kita, mengharapkan pembentukan gaharu berjaya dilakukan.


Nama Kemboja  : Chan Crassna / Nama saintifik  : Aquilaria crassna Pierre
Sinonim : Argar kayu, Eagle kayu, Aloe kayu dan/atau Chankrosna
Keluarga : Thymelaeaceae / Gred komersial-Kemboja.
Genus : Aquilaria
Ecological Zon : pelaga Pantai (A), Utara pelaga (B), Central Lowlands (d), Southern Annam. 

Pengedaran dan Habitat: Pelbagai spesies yang menghasilkan gaharu (Eaglewood) didapati dari India ke New Guinea, termasuk semua Asia Tenggara negara dan Hainan Island di selatan China (Zich dan Compton, 2001). Ia adalah spesies pemerlu cahaya, dan di Kemboja ia dijumpai di Pursat, Koh Kong, Mondulkiri, Sihanoukville, dan Kampong Speu. Spesies yang jarang bertemui di hutan rendah dan menengah hutan, dan biasanya di temui keadaan tanah ferralitic dengan cetek untuk sederhana tinggi (Khorn, 2002).

Penerangan Botani: Aquilaria crassna adalah spesies kayu yang berbentuk mahkota kurus dan batang lurus. Ia kebiasanya mencapai 15-20 m tinggi (CTSP, 2001), tetapi ia boleh membesar sehingga 30-40 m (Dy Phon, 2000), dan menghasilkan Batang 40-50 cm ppd. Chan krassna adalah spesies yang boleh tumbuh semula di bawah teduhan kanopi hutan 0,4-0. Pokok ini biasanya tumbuh 300-800 m dpl, tumbuh dikeadaan tanah liat berpasir (CTSP, 2001), tetapi beberapa lokasi telah ditemui di 2.000 m dpl (Singandan et al, 2001). Pokok ini kadang-kadang menghasilkan resin pada batang yang berharga dipanggil "Chankrosna". Walaupun resin ini terbentuk secara semula jadi hanya peratusan kecil resin ditemui pada pokok keluarga Thymeleaceae ini, resin sama berkualiti boleh dituai seperti beberapa spesies Aquilaria spp yang lain (Zich dan Compton, 2001).

Berbunga, berbuah dan Habitat: Pokok-pokok mula berbunga pada usia 6-8 tahun, dan biasanya dari Mac-April. Buah-buahan yang dihasilkan di Jun Julai- pada tahun yang sama. Mempunyai bunga yang kecil, pucat biru-kuning (FIPI, 1996). Buah-buahan dan Seed Penerangan: Buah-buahan seperti, kapsul obovoid hared dan kering yang berukuran 3-4 cm garis pusat. Ia dilindungi berkulit tebal, pendek, rambut kelabu-kuning (FIPI, 1996).

Koleksi: Benih boleh dipetik dari pokok ini atau ditanah tanah selepas ianya gugur, di persekitaanr kawasan-kawasan pokok, biasanya dibersihkan dan dengan persediaan mengunakan tanah yang dibakar untuk menyediakan penyemaian benih. Cara paling memudahkan pengumpulan, mengutip buah-buah yang gugur tersebar di atas tanah. Yang paling sesuai, pengumpulan dilakukan apabila buah-buahan telah berubah warna dari hijau kepada keperangan. Kematangan boleh disahkan dengan ujian memotong. Menyemai dan Percambahan: keputusan percubaan awal mendapati Aquilaria crassna mudah untuk tumbuhan dan sangat sesuai untuk penanaman di bawah naungan atau dibawah pokok yang telah berdiri dan boleh campurkan dengan tanaman lain (CTSP, 2001). 

Pengeluaran Anak Pokok: Sesetengah pengusaha tempatan di Daerah Thmar Beng, Modulsima, dan Sre Ambil (Koh Kong Wilayah) telah mengumpul benih, menyemainya di dalam hutan semula jadi atau kampung-kampung untuk menghasilkan anak pokok dan di halaman rumah. Anak pokok akan diedarkan ke kampung-kampung jiran-jiran untuk menanam di ladang mereka. Pada masa ini, ladang-ladang seperti inii menunjukkan pertumbuhan yang terbaik (CTSP, 2001).

Kegunaan: Pengumpulan "Chankrosna" kayu Aquilaria ini, adalah bergantung khas kepada keadaan fisiologi yang kurang difahami. Pada tahun 2000, kos kayu beresin 1 kg berharga USD800- 1500. Salah satu produk  mendapat permintaan yang tertinggi untuk digunakan dalam pengeluaran kosmetik berkualiti tinggi, seni halus (ukiran), perubatan, dan amat bernilai tinggi untuk kemenyan (CTSP, 2001). Permintaan yang tinggi, terutamanya dari Timur Tengah dan dipasaran Asia, disebakan permintan semakin bertanbah, maka, bekalan pembekalan semakin berkurangan, walaupun, mempunyai harga menlonjak, secara beransur-ansur semakin tinggi hingga ke tahap resin Gred A boleh dijual dipasaran berharga lebih USD10,000. (Zich dan Compton, 2001)
 

Batangnya menghasilkan serat yang terbaik untuk dijadikan bahan buatan dan kertas pulpa (FIPI, 1996), dan akarnya boleh digunakan sebagai kemenyan. Manakala kayu mengeluarkan bauan wangi dan telah diniagakan sejak berzaman-zaman, ia telah digunakan dalam acara keagamaan, perubatan dan penyediaan aromatik. Dalam perubatan tradisional, laporan kajian mengatakan kayu ini dicampur dengan ubat-ubatan lain yang digunakan sebagai ubat pecegahan deman malaria (Dy Phon, 2000).

Status Semasa: Kayu Changkrassna amat berharga, dan mempunyai permintaan yang tinggi dalam pasaran global, spesies ini adalah lebih-dieksploitasi dan mengalami kepupusan amat ketara, jika tidak ada langkah-langkah perlindungan dilaksanakan. Oleh kerana kepelbagaian punca semula jadi mengakibatkan genetik ini mudah terancam, penyelidikan penambah baikan dan pengurusan perlu dilaksanakan. Utamanya mencari cara Pengagihan spesies bertaburan, walaupun amat sukar untuk temui pokok yang matang untuk memperolehi koleksi benih. 

Dalam Asia Tenggara, koleksi Gaharu dilaporkan akan menjadi lebih sukar tahun demi tahun disebabkan bekalan pokok yang telah matang pupus (Zich dan Compton, 2001). Pada tahun 2002, mesyuarat CTSP kedua, mengenai Strategi Pemuliharaan Hutan Gene ditakrifkan Aquilaria Crassna Pierre sebagai spesies keutamaan yang memerlukan pemulihan segera dan perlindungan yang sewajarnya.

sejarah Aquilaria crassna:
Bermula pada tahun 1580, setelah Nguyen Hoang mengambil kawalan ke atas wilayah-wilayah tengah Vietnam moden, peraturan Nguyen menggalakkan perdagangan dengan negara-negara lain di Asia, khususnya China dan Jepun. Gaharu dieksport dalam tiga nama yang berbeza: Calambac (kỳ nam Vietnam), trầm hương (hampir sama tetapi lebih keras sedikit dan sedikit lebih banyak), dan gaharu yang betul. Satu paun Calambac dibeli di Hoi An berharga 15 taels boleh dijual di Nagasaki berharga 600 taels. A Monopoli Royal atas penjualan Gaharu telah ditubuhkan oleh The Lords Nguyễn. Monopoli ini membantu membiayai kewangan negeri Nguyễn pada tahun-tahun awal pemerintahan Nguyen itu.

Keterangan Aquilaria crassna
Pokok Aquilaria merupakan pokok berukuran besar, pokok-pokok malar hijau, yang tumbuh sehingga 30 m tinggi, diameter batang 0,6-0,8 m. Warna kulit adalah kelabu-coklat, retak sepanjang rolling, boleh dikeluarkan dengan mudah dan Kerry dari akar ke atas. Batang berkembang bengkok, kanopi jarang. Daun bujur bujur atau bujur, panjang 5 - 11 cm lebar 3 - 9 cm, hijau di permukaan, pucat di permukaan bawah dan halus berbulu, tepi daun rapi.
Pada musim bunga, Aquilaria crassna mempunyai bunga kecil berwarna kuning pucat, tumbuh dalam kelompok di cawangan atau celah daun. Kelopak bunga adalah berbentuk loceng, dengan 5 cuping mempunyai cetek. Kapsul adalah bujur telur terbalik atau kelihatan seperti pir, 4cm panjang, diameter 3cm, apabila kering, ditutup dengan rambut lembut pendek, kuning-kelabu.

Biologi Aquilaria crassna
Bunga Aquilaria crassna mekar pada bulan April, buah-buahan yang masak dalam bulan Julai. Hampir tidak ditemui spesis ini tumbuh di bawah kanopi hutan, ia kerbiasaanya hanya ditemui dalam keadaan tanah berbukit atau tepi hutan. Aquilaria crassna tumbuh di tanah liat berpasir atau ada juga ditemui tumbuh di pergunungan berbatu, atau granit, tanah sederhana tinggi atau lapisan tanah yang nipis, kelembapan, pH = 4-6. Dalam keadaan tanah berbaja, atau diperkaya terlebih dahulu, kelembapan, tetapi, akar Aquilaria crassna tidak memerlukan air berlebihan.
Pengagihan Aquilaria crassna
Di Vietnam: Pokok Aquilaria telah ditemui di Tuyen Quang Thanh Hoa. Nghe An, Ha Tinh,  Kien Giang (Phu Quoc Island), di wilayah-wilayah pinggiran pantai dari Quang Binh ke Binh Thuan .

Di Laos, Kemboja.
Pada masa ini, pengeluaran kemenyan matang Aquilara crassna semakin terancam dan perubahan persekitaran alam semula jadi salah satu factor penyebab dan kerakusan pemcari-cari gaharu. Tetapi, ianya telah berjaya dipulihkan dengan adanya kegiatan pembukaan perladangan gaharu semakin meningkat di negara ini.
Komposisi Aquilaria crassna
Pokok Aquilaria digunakan pengeluaran penyulingan minyak gaharu. Minyak gaharu tulen dihasilkan daripada air suling pengekstrakan. Minyak gaharu adalah cecair likat, panas, bau manis berkayu, bauan bertahan lama. Komposisi utama minyak gaharu adalah: agarofuranoid, sesquiterpenoid daripada eudesman, eremophilan, valencan dan vetispiran.

Kebaikan ubat Aquilaria
Kulit Aquilaria spp yang resin atau cacat (Patologi) dituai digunakan oleh industri kosmetik, utamanya ukupan mengelaurkan bauan yang halus, Gaharu adalah salah satu produk khas dijadikan sebagai kemenyan Dalam agama Buddha, Islam dan Hindu di gunakan semasa upacara keagamaan. Dan mereka juga mengamalkan farmakope asli yang mempunyai banyak kebaikan bertujuan menyembuhkan sakit perut dan beberapa gangguan kardiovaskular. TQ.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan